Tanker s LNG plující přes oceán (ilustrační foto)
Shutterstock.com
Český gigant na moři. ČEZ si poprvé zajistil kompletní přepravu LNG tankeru přes oceán, jde mu o bezpečnost
„Kontrola nad přepravou nám umožňuje být flexibilnější a v budoucnu například přesměrovat loď tam, kde je po plynu největší poptávka. Kontrola nad lodí a jejím nákladem také zvyšuje bezpečnost dodávky plynu,“ říká manažer energetické firmy David Viduna.
tmn
Do Evropy dorazil minulý týden tanker o délce tří fotbalových hřišť a s nákladem 170 tisíc kubíků zkapalněného zemního plynu (LNG). Nebylo by na tom nic zvláštního, kdyby to nebylo poprvé, co si český energetický gigant ČEZ sám kompletně zajistil přepravu lodi s kriticky důležitou energetickou surovinou.
Dosud firma plyn objednávala a náklad převzala až v terminálu. Nyní měla na starosti celý navigační a logistický řetězec – jednání se zkapalňovacím terminálem ve Spojených státech, pronájem lodi, komunikaci s terminály, celní a daňové záležitosti či pojištění, nakládku v USA i samotnou cestu přes Atlantský oceán a návrat lodi zpět.
„Je to pro nás důležitý krok,“ říká manažer ČEZ pro LNG David Viduna. „Kontrola nad přepravou zvyšuje naši flexibilitu — můžeme operativně reagovat na vývoj trhu a posílit bezpečnost dodávek.“
Cílový terminál Eemshaven, spuštěný krátce po začátku války na Ukrajině, má kapacitu osm miliard metrů krychlových ročně. Až tři miliardy z toho mohou směřovat do Česka. Dosud do něj připlulo 51 lodí s plynem pro Česko, až ta poslední byla výjimečná.
„Teď poprvé jsme převzali loď u pobřeží Texasu a starali se o její cestu přes celý Atlantský oceán,“ řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Náklady spojené s přepravou firma neuvedla.
V Eemshavenu má ČEZ zajištěné kapacity do roku 2027. Už teď ale míří dál. Od stejného roku začne využívat i nový terminál v německém Stade nedaleko Hamburku. Smlouva podepsaná na 15 let, s možností prodloužení, zaručuje dodávky dvou miliard kubíků ročně — tedy více než čtvrtinu aktuální české spotřeby.
S využitím ČTK