Komentář: Jak Číňané nenašli odvahu reformovat ekonomiku
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
![](/img/article-placeholder.png)
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
Čína se potácí v problémech a zjevně neví, jak z toho ven
Boj proti fosilním palivům nabral formu hloupých a nebezpečných akcí. Klimatičtí aktivisté se přilepují na ranveje. Kromě svého zdraví tím ohrožují i bezpečnost tisíců pasažérů v letadlech.
Boj proti fosilním palivům nabral formu hloupých a nebezpečných akcí. Klimatičtí aktivisté se přilepují na ranveje. Kromě svého zdraví tím ohrožují i bezpečnost tisíců pasažérů v letadlech.
Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.
Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.
České automobilky se vracejí do formy. Říjnová produkce předčila výrobu z předcovidového roku 2019 a škodovácký Enyaq se stal nejprodávanějším elektromobilem v Německu.
Tuzemské automobilky neprožívají od pandemie čínské chřipky zrovna jednoduché období. Výpadky dodávek a nedostatek dílů pravidelně zastavovaly výrobu. Výsledky z minulého měsíce ale naznačují, že se výrobci aut v Česku oklepali z nejhorších problémů a vracejí se do kondice. Plyne to z nově zveřejněných dat Sdružení automobilového průmyslu.
V říjnu sjelo z výrobních pásů Škodovky, Toyoty a Huyndai o dvě pětiny vozů více než ve stejném měsíci loni. A celkové číslo za deset měsíců roku – 1,16 milionu vyrobených automobilů – je také výrazně lepší než v roce 2022, a to zhruba o šestnáct procent.
„Nárůst počtu vyrobených osobních vozidel od začátku roku či údaje za samotný říjen, kdy výroba předčila i objemy z předkrizového roku 2019, to vše je jednoznačným potvrzením vitality domácích výrobců osobních vozidel a skvělou zprávou pro celou ekonomiku,“ okomentoval výsledky výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Čeští výrobci aut se kromě toho úspěšně adaptují na elektromobilitu. Od začátku roku vyrobili takřka 158 tisíc aut s elektromotory (114 024 plně elektrických a 43 811 plug-in hybridů) a zároveň roste jejich podíl na celkové produkci. Zatímco loni tvořily „čisté“ elektromobily a hybridy asi desetinu výroby, letos už je to 13,6 procenta.
Kromě českého trhu mají tuzemské elektromobily dobré jméno i v zahraničí. Nejúspěšnější je z tohoto pohledu Enyaq od Škody Auto. Plně elektrickému SUV se v říjnu podařilo ovládnout německý trh, kde se stalo vůbec nejprodávanějším elektromobilem.
Jasnou jedničkou českého sektoru automotive zůstává mladoboleslavská Škoda, která si s výsledkem více než 722 tisíc vyrobených vozů za deset měsíců roku drží neotřesitelnou vedoucí pozici. Druhá v pořadí je nošovická továrna korejského Huyndai, která letos vyrobila zatím 286,6 tisíce vozů, třetí pak Toyota s produkcí 153,3 tisíce automobilů.