Největší krize Volkswagenu od dieselgate. Mercedes na tom není lépe
vygenerováno v Dall-e
Největší krize Volkswagenu od dieselgate. Mercedes na tom není lépe
Volkswagen, symbol německého automobilového průmyslu, zažívá nejhorší čtvrtletí od vypuknutí dieselgate. Zisk společnosti se v prvním kvartálu 2025 propadl o 41 % na 2,19 miliardy eur. „Začátek roku byl náročný, ale naše vozy zůstávají zákazníky vyhledávané,“ uklidňuje Arno Antlitz, finanční šéf koncernu, a připomíná rostoucí poptávku po elektromobilech v západní Evropě. Optimismus však kalí realita: Čína, kde VW tradičně sklízí třetinu tržeb, přestává být jistotou. Společné podniky v Říši středu vykázaly prudký pokles zisků, bateriové divize pak hlásí vyšší ztráty než loni. K tomu se přidávají náklady 1,1 miliardy eur na restrukturalizaci softwarové dceřiné firmy Cariad, dieselové skandály a evropské CO₂ poplatky.
šéfredaktor
Stejně trpké léky polyká i Mercedes-Benz. Zisk společnosti se mezi lednem a březnem ztenčil o 43 % na 1,73 miliardy eur, globální tržby klesly o 7 %. „Čína nás bolí nejvíc,“ naznačují neoficiální zdroje z vedení, když analytici poukazují na pokles marží v klíčové osobní vozové divizi na 7,3 %. I přes tvrdá úsporná opatření Stuttgart nedokázal čelit kombinaci slabého odbytu, vysokých nákladů na elektrickou transformaci a nejistotě kolem Trumpových hrozících cel na evropská auta. „V takové turbulence musíme mít pod kontrolou alespoň vlastní náklady,“ komentuje Antlitz strategii, která se stává mantrou obou koncernů.
Kde je světlo na konci tunelu?
Oba výrobci se shodují: Záchranu hledají v elektromobilech a úsporách. Volkswagen sází na rostoucí objednávky ze západní Evropy, kde zájem o jejich elektrické modely meziročně vzrostl o 22 %. Mercedes sice stáhl dva neprosperující modely minivanů, ale do hybridních technologií investoval rekordní sumy. Problém? Trumpova obchodní politika. „Nezahrnuli jsme možné dopady amerických cel do našich prognóz,“ přiznávají oba koncerny, což vyvolává otázky: Co když Bílý dům zaútočí na německé automobilky jako za obchodních válek v roce 2018?
„Světová ekonomika je dnes jako rozbouřené moře,“ přirovnává Antlitz. „Musíme být rychlejší, pružnější a hlavně levnější.“ Zda tato mantra stačí, ukáže až čas. Jedno je jisté: Éra snadných peněz z Číny a dieselových motorů je u konce. A německá auta se učí znovu dýchat.