Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Budoucnost na baterky. Elektromobilitě stojí v cestě nedostatek surovin

Rozmach elektromobility v Evropě naráží na otázku, kde vzít suroviny na jejich výrobu.

Budoucnost na baterky. Elektromobilitě stojí v cestě nedostatek surovin
Elektromobil, ilustrační foto | Tomáš Novák týdeník HROT

Nepřítele, kterého nemůžeš porazit, musíš obejmout, zní zkušené politické doporučení. Evropské automobilky se podle něj beze zbytku zařídily, když vzdaly boj s regulátory a vzaly elektromobilitu jako fakt. Jediné, o co se tedy ještě hraje, je náběhová křivka a zmírňování dopadů na průmysl, který zaměstnává hodně lidí.

Kolem evropské elektrobudoucnosti stále panuje spousta otázek, na které se budou odpovědi hledat roky. Ale když přistoupíme na to, že elektromobily jsou jako dopravní prostředky „čisté“ a evropské automobilky se je naučí samy efektivně vyrábět a nebudou v dodávkách klíčových komponentů záviset na Číně, pořád je tu otázka: Kde vzít suroviny na výrobu toho nejdůležitějšího dílu elektroaut – baterií.

Předpokládejme, že se stane to, co avizují experti, a objem kapacity vyrobených baterií pro elektromobily se do roku 2025 více než ztrojnásobí na 500 GWh. Pokud tedy do té doby nedojde k nějakému překotnému technologickému vývoji, bude do baterií zapotřebí téměř trojnásobek současného množství materiálu. Cena baterií přitom tvoří asi třetinu nákladů celého vozu.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit