Josef Voda, spoluzakladatel a CEO českého startupu Buylo
Josef Voda / Shutterstock.com, koláž Hrot24
Retail 3.0 je tady: košík na podložku, platba za pár vteřin
Doba čárových kódů se po více jak půlstoletí chýlí ke konci. Díky vzestupu AI a poklesu cen hardwaru začíná nejen retail přecházet na komplexní RFID řešení, které už není záležitostí technicky laděných firem nebo nadnárodních značek, ale stává se dostupné prakticky všem. Pokusit se naskočit na začínající vlnu RFID revoluce může samozřejmě každý, ale v Česku se otevírá ideální příležitost, abychom se stali lídrem v nasazování a vývoji těchto technologií.
Josef Voda
Čárové kódy přinesly v 70. letech do retailu revoluci zrychlující nejen samotný nákup, ale i veškeré skladové a logistické procesy. RFID nyní po půl století od přechodu z tužek a bloků k čárovým kódům startuje další kapitolu a s ní i skokové zrychlení těchto procesů – zjistit množství i polohu veškerého zboží v obchodě i na skladě je totiž možné během několika vteřin, bez nutnosti načítání jednotlivých kusů. Nabízí se tak zvolat: Král je mrtev, ať žije král.
Obchody budoucnosti již brzy
Díky RFID se tak mílovými kroky přibližuje realita obchodů 3.0/retailu 3.0 a přeměna nákupního zážitku i celého retailu, jak ho známe. Už nyní je možné zákazníkům přinášet opravdu personalizované akční nabídky na základě zboží, které si na prodejně prohlíželi. Samoobslužné pokladny teď už opravdu šetří čas. Nákupní košík stačí položit na určené místo a během pár vteřin ho celý zaplatit bez nutnosti načítání jednotlivého zboží. A to je teprve začátek. Není daleko doba, kdy bude k zaplacení stačit s nákupem projít například rámem jako na letišti.
Prodejna se stane součástí omnichannel zážitku a stále více se budou stírat rozdíly mezi online a fyzickým nakupováním. Tedy možnost si zboží prohlédnout, rychlé odbavení nákupu bez fronty, pohodlná jednoduchá platba, nabídka šitá na míru, povědomí o dostupnosti zboží přímo na prodejně a další. RFID technologie tohle všechno řeší a umožňují tak něco, po čem touží všichni zákazníci i obchodníci, ale vzájemně si to dosud odporovalo: kamenný obchod, který se chová jako e-shop.
Česko jako lídr RFID revoluce
S Buylo aktuálně operujeme na třech kontinentech a máme srovnání nejen se zahraničním retailem, ale i ostatními startupy transformujícími toto odvětví. Z našich zkušeností vidíme, že Česko se může snadno stát lídrem na nově vznikajícím trhu, a to díky specifickým podmínkám, které tuzemský retail nabízí. Díky relativně malé velikosti máme jednu z nejhustších dopravních infrastruktur v Evropě a na ní operuje špičková logistika, kterou neustále rozvíjejí čeští logističtí giganti jako DoDo nebo Zásilkovna. Logistiku doplňují skladové prostory o ploše větší než 12 milionů m2 s velmi vysokou mírou obsazenosti.
Zároveň se můžeme pochlubit relativně vysokou mírou adaptace nových technologií jak ze strany zákazníků, tak obchodníků. Přeci jen i v byznysu platí, že pokud má něco soused, chci to taky, a ideálně ještě lepší. S tím si naštěstí umíme poradit, protože pořekadlo o zlatých českých ručičkách podle mě stále platí a myslím si, že jsme mistry v nacházení levných, a přitom technicky skvělých řešení.
Posledním důležitým aspektem je pak příliv nových retailových značek do Česka v posledních letech. Jen v roce 2023 jich bylo 40 a loni dokonce rekordních 47. Zejména velké západní řetězce se s sebou snaží přinést nový zážitek z nakupování a zároveň to jsou i nové technologické standardy, které nutí k inovacím i ty stávající.
Ideální podmínky pro vznik zcela nového trhu
RFID technologie v omezenější míře využívají velké retailové řetězce jako Zara nebo Decathlon, které měly dostatek prostředků, aby si nechaly vyvinout své vlastní řešení. Tyto podmínky se v posledním roce dramaticky změnily a otevřely se dveře i pro retailové obchodníky všech velikostí a v různých odvětvích. A to v podobě nákupu komplexního a velice rychle a snadno integrovatelného smart chain řešení, které obsahuje nejen hardware, ale i software vylepšující veškeré procesy díky kombinaci AI a analýzy big data v reálném čase.
Ceny hardwaru, jako jsou antény a čtečky, klesl od roku 2018 přibližně o polovinu a cena samotného štítku se z průměrných 0,25 dolaru dostala na 0,04 dolaru. Rozvoj umělé inteligence nabízí další vrstvu využití těchto technologií v podobě komplexní práce se získanými daty – jako je například zapojení kamerových záznamů pro analýzu zákaznického chování a personalizovanou nabídku, snížení počtu krádeží nebo včasnou predikci skladových zásob.
Díky těmto faktorům se začíná formovat nový RFID trh zahrnující nejen samotný hardware a čipy, ale komplexní softwarové řešení, které v reálném čase pracuje se získanými daty a využívá je ke zefektivnění procesů a zvýšení prodejů. Podle predikcí čeká trh s RFID řešeními dramatický růst, což potvrzují i čísla. Jen v loňském roce bylo vyrobeno 52,8 miliardy RFID štítků, což představuje 54 procentní nárůst mezi lety 2022 a 2024. Celková velikost RFID trhu se v loňském roce pohybovala mezi 15–20 miliardami dolarů a v následujících letech se očekává jeho každoroční 15 procentní růst.
Díky rozšiřování technologie mezi malé a střední řetězce bude toto tempo ještě zrychlovat a může vyrůst až na 20 procent ročně. Interní data predikují velikost trhu 40 miliard dolarů za 5 let a až 70 miliard dolarů za 8 let.
Startupové podhoubí jako jazýček na misce vah pro Česko
V tom, aby se Česko stalo opravdovou velmocí nově nastupujícího odvětví, hraje roli i schopnost českých startupů vycítit příležitost a být ve správný čas na správném místě. Počet firem, které nabízí komplexní řešení dostupné pro všechny, jde totiž spočítat na prstech jedné ruky. Naše zkušenost přitom ukazuje, že po tomto řešení je aktuálně opravdu vysoká poptávka a příležitosti se tak otevírají. Díky tomu máme bez nadsázky šanci spoluutvářet celý trh – a jako česká firma pracujeme na tom, aby se to dělo i v Česku.
Autor je spoluzakladatel a CEO českého startupu Buylo
Máte co říci? Pošlete nám svůj komentář na komentare@hrotmedia.cz