Airbus chce prorazit ve vesmíru. Soustředí se na produkci satelitů

Evropský koncern Airbus, který působí v leteckém, vesmírném a zbrojním průmyslu, se chce ve větší míře zaměřit na vesmírné projekty, zejména na produkci satelitů pro vojenské i civilní využití.

Evropský koncern Airbus, který působí v leteckém, vesmírném a zbrojním průmyslu, se chce ve větší míře zaměřit na vesmírné projekty, zejména na produkci satelitů pro vojenské i civilní využití.

Celý článek
0

Ostuda pro Samsung. Ty šunty se rozpadají, stěžují si zákazníci na nová sluchátka

Jihokorejskému Samsungu se v posledních měsících moc nedaří. Po vlažném přijetí skládacích telefonů za astronomickou cenu vzbuzovala velká očekávání nová generace sluchátek. Jenže ta se bohužel příliš nepovedla. Firma kvůli reklamacím pozastavila další prodej.

Jihokorejskému Samsungu se v posledních měsících moc nedaří. Po vlažném přijetí skládacích telefonů za astronomickou cenu vzbuzovala velká očekávání nová generace sluchátek. Jenže ta se bohužel příliš nepovedla. Firma kvůli reklamacím pozastavila další prodej.

Celý článek
0

Green Deal oslabuje vliv Evropy v rozvojovém světě a uvolňuje místo Číně

Přílišná přísnost Green Dealu dělá pravý opak zamýšlené podpory evropského vlivu na udržitelnost podnikání, tvrdí finančníci

Přílišná přísnost Green Dealu dělá pravý opak zamýšlené podpory evropského vlivu na udržitelnost podnikání, tvrdí finančníci

Celý článek
0

Americký pilot zpochybňuje ruskou stíhačku Su-35: Je to šrot, staré F-16 jsou lepší

Debata o dodávkách moderních západních stíhaček na Ukrajinu vede k tomu, že se srovnávají starší americké stroje F-16 s ruskou nejmodernější chloubou Su-35.

Americký pilot zpochybňuje ruskou stíhačku Su-35: Je to šrot, staré F-16 jsou lepší
Ruská stíhačka Su-35, ilustrační foto | Shutterstock.com

Ukrajina od začátku války požaduje po Spojených státech stíhací letouny F-16. Bílý dům ale namítá, že stíhačky nejsou pro ukrajinskou obranu nezbytné. Mezi vojenskými experty se vede debata o tom, jak by mohly spolehlivé americké stroje pomoci ovládnout ukrajinské nebe a zda by měly šanci uspět v bojové konfrontaci proti novějším ruským stíhačkám Su-35.

Podplukovník amerického letectva ve výslužbě Dan Hampton nicméně tvrdí, že nejmodernější stíhačky jsou přeceňované a při potenciálních vzdušných soubojích by ruské stroje za americkými zaostávaly. 

Dokonce o nich říká, že se jedná o neškodný šrot. „Naše letouny jsou odolnější. Nesázel bych v bojích na Su-35 nebo jakýkoli jiný letoun ruské výroby,“ zdůraznil pro rádiovou stanici Hlas Ameriky Hampton, jenž dlouhá léta létal na F-16.

Mluvčí americké Národní bezpečnostní rady John Kirby zdůraznil, že dodávka stíhaček F-16 není v současné době na stole, i když se zvyšuje tlak od amerických senátorů na Bílý dům, aby Joe Biden poskytl ukrajinským obráncům americké stíhací stroje. 

Spolehlivost na prvním místě

Stroje F-16 slouží v americkém letectvu už od roku 1979, jsou ale pravidelně modernizovány včetně nové avioniky. Cena se uvádí mezi patnácti a devatenáci miliony dolarů. Americké letectvo si pochvaluje zejména výbornou ovladatelnost a výkon stíhačky, která dokáže letět rychlostí přes dva tisíce kilometrů v hodině. Spolehlivé letecké vlastnosti dokazuje i to, že kromě USA využívá letadla přes dvě desítky zemí.

Velkou výhodou je podle Hamptona to, že je stíhačka obtížně viditelná, protože je menší než většina konkurenčních strojů. Standardně má ve vybavení dvacetimilimetrový kanon a může nést až šest raket typu vzduch-vzduch.

Ruský Suchoj Su-35 je označován za těžký stíhací letoun. V ruské armádě létá od roku 2014. Hampton tvrdí, že se dá snadno zachytit na radaru a lze na něj střílet rakety dlouhého doletu. Charakterizuje jej jako typický ruský stroj, který sice vypadá na vojenských přehlídkách dobře, pro bojové nasazení ale už tak skvělý není. „Můj osobní názor je, že to je haraburdí,“ řekl pro americký Newsweek

Podle dostupných informací Rusko ztratilo od začátku války minimálně dva stroje Su-35, ale skutečné ztráty mohou být i vyšší. Cena ruských stíhaček se udává ve výši 43 milionů dolarů. 

Ukrajinské zdroje uvádějí, že k srpnu 2022 zničily 24 kusů těchto stíhaček, celkově měla ukrajinská armáda sestřelit už 305 letadel a 290 helikoptér. Ukrajinský generál Alexej Hromov už loni prohlásil, že nejmodernější ruské stíhačky prokázaly během bojového nasazení jen malou odolnost. 

Ruská akciová společnost Sjednocená letecká korporace (OAK), která sdružuje ruské producenty letadel, propaguje Su-35 jako vyspělé letadlo čtvrté generace s prvky technologií páté generace. Má se jednat zejména o technologii stealth, která minimalizuje detekci letadla u nepřátelských radarových systémů.

Rusko vyvíjí rovněž stíhačku páté generace Su-57, která se ale dosud neúčastnila přímo bojů. Do výzbroje ruské armády byla zařazena v roce 2020. Nový stroj se chlubí „supermanévrovatelností“ a nejmodernější avionikou. Stroj má umět útočit na nepřátelské námořní i pozemní cíle z velkých vzdáleností. Ruské letectvo mělo být v posledních deseti letech modernizováno a získat až 350 nových letadel, uvedl britský think-tank Royal United Services Institute (RUSI) loni v březnu.