Letoun by měl mít dolet okolo dvou tisíc kilometrů při maximální zátěži

Letoun by měl mít dolet okolo dvou tisíc kilometrů při maximální zátěži

Vizualizace: Radia (oficiální presskit)

Legendární Mrija překonána?

Američané vyvíjejí největší letadlo světa: uveze 4 stíhačky F-35 nebo 6 vrtulníků Chinook bez demontáže rotorů

Projekt nazvaný Windrunner, původně zamýšlený pro přepravu gigantických lopatek větrných turbín, má Pentagonu nabídnout zcela nový typ transportu supertěžkého vzdušného nákladu.

Tomáš Tománek

Galerie (7)

Americký startup Radia oznámil, že Pentagonu nabízí obří transportní letoun Windrunner, jenž by měl představovat revoluci v oblasti vojenské logistiky.

Podle firmy má jít o „ultravelký nákladní letoun“, který by díky své kapacitě dokázal přepravovat nejen těžkou techniku, ale také celé zbraňové platformy.

Radia uvádí, že oproti jinému obřímu létajícímu stroji, Boeing C-17 Globemaster, by Windrunner poskytl až dvanáctkrát větší prostor pro náklad.

Letoun byl původně vyvíjen pro civilní sektor – měl sloužit k přepravě lopatek větrných turbín o délce přes 100 metrů, píše americký ekonomický web Business Insider.

Postupně ale firma nabídla koncept americké armádě, která dlouhodobě řeší problém omezené kapacity současných transportních strojů. Podle startupu z Colorada často letadlům dříve dojde prostor než nosnost.

Parametry Windrunneru jsou skutečně impozantní. Rozpětí křídel má činit 79 metrů, délka je108 metrů a vnitřní prostor umožní přepravovat náklady dlouhé až 105 metrů, široké deset metrů a vysoké devět metrů.

To by znamenalo, že se do útrob stroje vejdou až čtyři stíhačky F-16 či F-35, případně šest těžkých vrtulníků CH-47 Chinook bez nutnosti demontáže rotorů. A kdo kdy viděl Chinook na vlastní oči, ví, že to není zrovna drobeček.

Windrunner by tím překonal i slavný sovětský stroj An-225 Mrija, největší letadlo světa a legendu legend, která byla bohužel zničena během bojů na Ukrajině v roce 2022.

Na rozdíl od strategického nákladního letounu navrženého sovětskou konstrukční kanceláří Antonov během 80. let 20. století má však Radia v plánu využít běžně dostupné letecké komponenty, což by mělo usnadnit proces certifikace i budoucí údržbu.

Pokud jde o nosnost, stroj by zvládl přibližně 72 tun, což je méně než u menšího C-17, který unese přes 77 tun. Hlavním přínosem má však být objem prostoru, nikoliv samotná hmotnost nákladu, konstatuje Business Insider.

Letoun by měl mít dolet okolo dvou tisíc kilometrů při maximální zátěži a díky konstrukci by měl být schopen startovat i z nezpevněných drah dlouhých jen 1800 metrů, tedy o čtvrtinu kratších, než potřebují dnešní těžké transportní stroje.

Firma zatím zveřejnila pouze počítačové vizualizace, není jasné, zda už začala stavbu prototypu. V květnu však Radia oznámila výzkumné partnerství s americkým velitelstvím Transcom, které má projekt podrobněji prověřit.

Generální ředitel coloradského startupu Mark Lundstrom uvedl pro server BreakingDefense, že cílem je zahájit první provoz v roce 2030.

Vývoj vede tým s výraznými zkušenostmi z armády i leteckého průmyslu. Obrannou divizi Radie zastupuje Kenneth Bibb, bývalý generál amerického letectva, který mezi lety 2020 a 2022 velel Air Mobility Command.

Tento název nemusí být v Česku úplně známý, v překladu jde o něco jako velitelství vzdušné mobility. Pro bližší představu jde o letecké transportní síly, které byly kupříkladu zodpovědné za americkou (poněkud překotnou) evakuaci z Afghánistánu v roce 2021.

Startup už na svůj projekt získal 130 milionů dolarů od investorů. Zda se Windrunner skutečně dostane do vzduchu a změní způsob, jakým americká armáda přesouvá svou techniku, zatím zůstává největší neznámou.