Letoun C-390 Millennium

Letoun C-390 Millennium

Foto: Embraer / AČR

Letecký průmysl

Bez českých křídel by brazilští obři nelétali. Aero navyšuje výrobu pro Embraer C-390

Aero Vodochody letos výrazně navýšilo výrobu dílů pro vojenské transportní letouny brazilské společnosti Embraer C-390, v programu očekává i růst tržeb. Celkem dodá sedm sad, loni to bylo 4,5 sady. Příští rok má být produkce stejná jako letos, v roce 2027 má vzrůst o další sadu.

čtk

Takzvané kooperační a civilní programy představují zhruba čtvrtinu podílu celkových tržeb Aera. Program C-390 se na tržbách kooperačních programů loni podílel z více než jedné třetiny, odpověděl na dotaz ČTK mluvčí Aera Lukáš Hora.

„Příští rok bude naším cílem udržet výrobu při stejném výrobním taktu, což odpovídá požadavku společnosti Embraer. Vedle toho se chceme zaměřit také na optimalizaci výroby a celkového dodavatelského řetězce v rámci tohoto programu,“ uvedl mluvčí.

Aero spolupracuje s Embraerem od roku 2011. Vyrábí kompletní náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu letounu C-390.

Počty objednaných setů pro roky 2026 a 2027 jsou podle mluvčího prakticky rozhodnuté a mohou se měnit pouze minimálně s ohledem na celkově požadovaný čas výroby jednotlivých dílů a na dodávkách vstupních surovin a materiálů.

Letouny C-390 slouží nejen v Brazílii, ale vybraly si je také další státy, například Portugalsko, Maďarsko, Nizozemsko, Rakousko a kontrakt na dodání dvou strojů uzavřela v roce 2024 také ČR. Jde o víceúčelový vojenský dopravní letoun, který unese 26 tun nákladu.

Aero Vodochody mělo loni obrat přes šest miliard korun, meziročně o 1,75 miliardy více. Byl to nejlepší výsledek v moderní historii firmy. Zásadní podíl na tom má i výroba letounu L-39 Skyfox.

Aero loni dodalo sériově vyrobené stroje Vietnamu a první čtyři stroje už předalo i státnímu podniku LOM Praha. Letos v září byly na základě opce objednány další čtyři stroje, které poslouží pro výcvik českých vojenských pilotů.

Aero také pracuje na zakázce 12 strojů pro Maďarsko, kam bylo doposud dodáno šest letounů a další tři budou předané v průběhu listopadu. Jednání s dalšími zákazníky podle mluvčího pokračují. Aero také už 16 let spolupracuje s Airbusem na výrobě náběžných hran pro Airbus 220.