Slabé portfolio pro Síkelu? Unii jdeme na ruku – a dopadne to takhle

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Celý článek
0

Zákaz frakování. Faktor, který může rozhodnout o novém šéfovi Bílého domu

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Celý článek
0

FinFocus: Snad nejde o plnění genderových kvót. Komisařku pro startupy nepotřebujeme, je ale dobře, že to EU řeší

Ve speciálním dílu rubriky FinFocus se ptáme venture kapitálových investorů na jejich názor, zda něčemu pomůže nová funkce eurokomisaře pro startupy.

Ve speciálním dílu rubriky FinFocus se ptáme venture kapitálových investorů na jejich názor, zda něčemu pomůže nová funkce eurokomisaře pro startupy.

Celý článek
0

Zchudneme kvůli elektromobilům? Timmermans ukázal prostředníček

Likvidace autoprůmyslu v Evropě vstoupila do finální fáze.

Zchudneme kvůli elektromobilům? Timmermans ukázal prostředníček
ilustrační foto | Shutterstock.com

Evropská komise v minulých dnech zveřejnila podobu emisní normy  pro spalovací motory Euro 7 v podobě, která znamená faktické celoevropské ukončení výroby automobilů v ceně do půl milionu korun od poloviny roku 2025 a zbytku aut se spalovacími motory nejspíše ještě o dost dříve než v roce 2035, jak vzápětí po zveřejnění směrnice odhlasoval Evropský parlament.

Navzdory tomu, že to povinné zavedení elektromobilů dohodnuté za českého předsednictví dostalo souhlas velké části členských zemí za podmínky, že Euro 7 bude odloženo nebo podstatně zmírněno.

V Česku, na Slovensku, ale i v Německu budou mít nová pravidla evidentně masivní ekonomické a sociální dopady na obyvatelstvo. Komisař Timmermans nám všem ukázal prostředníček.

V tomto případě zcela příkladně nejde o ekologii, protože úspory emisí jsou prokazatelně zcela zanedbatelné. To, že jich doprava produkuje až dvacet procent, neznamená, že když se přestane kouřit z výfuků, těch dvacet procent zmizí.

Jednak se dál bude čoudit z komínů elektráren, zadruhé je výroba elektromobilů emisně škodlivější než klasických aut a zatřetí dojde ke snížení energetické účinnosti celého cyklu od zdrojů energie po její přeměnu v pohyb, a bude tak třeba více primárních zdrojů. Fyzikální zákony nelze novelizovat.

Za neskutečné a dlouhodobé sociální náklady si kupujeme papírovou růži z pouťové střelnice a mnohým to už dochází. I v europarlamentu přibylo poslanců, kteří hlasovali proti. Na národní úrovni je to ještě ostřejší. Proti Euru 7 se ostře staví nejen náš ministr Kupka, ale i německý ministr dopravy, tamní mocné automobilky i jejich odbory jako jeden muž. A protestují i další země.

Je ale velmi nejasné, zda to bude něco platné, nebo uděláme další rozhodný krok k iluzi bezemisní Evropy a k jejímu reálnému rozpadu.