Komentář: Nelíbí se vám dotace uhelných elektráren? Můžeme si za to sami

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Proč bude stát muset dotovat zachování uhelných elektráren? Protože jsme je sami ekonomicky zničili systémem povolenek. Jednou rukou Tykačovi a spol. bereme za povolenky a druhou zase dáváme, aby ten ztrátový byznys dál provozoval. 

Celý článek
0

Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Zchudneme kvůli elektromobilům? Timmermans ukázal prostředníček

Likvidace autoprůmyslu v Evropě vstoupila do finální fáze.

Zchudneme kvůli elektromobilům? Timmermans ukázal prostředníček
ilustrační foto | Shutterstock.com

Evropská komise v minulých dnech zveřejnila podobu emisní normy  pro spalovací motory Euro 7 v podobě, která znamená faktické celoevropské ukončení výroby automobilů v ceně do půl milionu korun od poloviny roku 2025 a zbytku aut se spalovacími motory nejspíše ještě o dost dříve než v roce 2035, jak vzápětí po zveřejnění směrnice odhlasoval Evropský parlament.

Navzdory tomu, že to povinné zavedení elektromobilů dohodnuté za českého předsednictví dostalo souhlas velké části členských zemí za podmínky, že Euro 7 bude odloženo nebo podstatně zmírněno.

V Česku, na Slovensku, ale i v Německu budou mít nová pravidla evidentně masivní ekonomické a sociální dopady na obyvatelstvo. Komisař Timmermans nám všem ukázal prostředníček.

V tomto případě zcela příkladně nejde o ekologii, protože úspory emisí jsou prokazatelně zcela zanedbatelné. To, že jich doprava produkuje až dvacet procent, neznamená, že když se přestane kouřit z výfuků, těch dvacet procent zmizí.

Jednak se dál bude čoudit z komínů elektráren, zadruhé je výroba elektromobilů emisně škodlivější než klasických aut a zatřetí dojde ke snížení energetické účinnosti celého cyklu od zdrojů energie po její přeměnu v pohyb, a bude tak třeba více primárních zdrojů. Fyzikální zákony nelze novelizovat.

Za neskutečné a dlouhodobé sociální náklady si kupujeme papírovou růži z pouťové střelnice a mnohým to už dochází. I v europarlamentu přibylo poslanců, kteří hlasovali proti. Na národní úrovni je to ještě ostřejší. Proti Euru 7 se ostře staví nejen náš ministr Kupka, ale i německý ministr dopravy, tamní mocné automobilky i jejich odbory jako jeden muž. A protestují i další země.

Je ale velmi nejasné, zda to bude něco platné, nebo uděláme další rozhodný krok k iluzi bezemisní Evropy a k jejímu reálnému rozpadu.