Podle řady odborníků mění krátká videa na internetu způsob, jakým děti a mladí lidé zpracovávají informace
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Zakladatel YouTube překvapuje. Své děti by krátká videa sledovat nenechal
Jeden z otců největší video platformy na světě nechce, aby jeho děti trávily čas jen na TikToku nebo Instagramu. Steve Chen, spoluzakladatel YouTube a bývalý technologický šéf společnosti, upozorňuje, že krátká videa snižují schopnost soustředění. Mění prý také způsob, jakým děti vnímají obsah.
redaktor
„Myslím, že TikTok je čistě zábava. Jenže je to zábava na moment. Krátká forma obsahu rovná se kratší pozornost,“ řekl Chen při veřejné debatě na Stanford Business School, o níž informuje deník Business Insider.
Chen není jen technolog, ale také otec dvou dětí. A právě osobní zkušenost podle něj ukazuje, jak těžké je dnes udržet pozornost mladé generace.
„Nevím, jestli chci, aby moje děti sledovaly výhradně krátká videa a pak už nebyly schopné se dívat na něco, co trvá déle než 15 minut,“ řekl.
Zakladatel YouTube, který platformu vytvořil v roce 2005 a o rok později prodal Googlu, dnes žije s rodinou na Tchaj-wanu. Během diskuse navrhl, že by platformy měly omezit denní dobu, po kterou mohou děti aplikace používat. Délku možného sledování by odstupňoval podle věku.
Jen o pár dní dříve mluvil v podobném duchu i Sam Altman, šéf OpenAI a čerstvý otec. V podcastu upozornil, že sociální sítě mohou mít „hluboký vliv na vývoj dětského mozku“.
Největší obavy má právě z krátkých videí, která podle něj fungují jako „dopaminový nášup“ a mění chování dětí, kdy snižují jejich pozornost.
„Decimace lidské pozornosti může být pro lidstvo větší problém než celá epidemie duševních onemocnění,“ sdělil již dříve Jonathan Haidt, profesor behaviorálních věd na NYU Stern School of Business.