Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Za co Putin nemůže

Návštěva čerpací stanice se minulý týden stala adrenalinovým zážitkem a fórek o tom, že ceny benzinu a nafty jsou dávno zastropované, protože na totem se větší suma než 99,99 nevejde, vyvolává úsměv trochu křečovitý

Za co Putin nemůže
ilustrační foto | Profimedia.cz

Vláda se brání nějakým masivním administrativním zákrokům v podobě zavedení maximálních cen i velkorysému odpouštění daní. Je to docela pochopitelné. U pump jde o pořádný ranec státních peněz. Jen spotřební daň z minerálních paliv stanovená pevnou částkou za tunu vynáší státní kase nějakých 75 miliard korun ročně. DPH pak přidá podle odhadu dalších padesát miliard. Nicméně DPH činí 21 procent a s rostoucí cenou roste výnos. Vláda tak získává určitý prostor pro snížení spotřební daně. Nakolik by to motoristům a speditérům ulevilo a nakolik by to jen vylepšilo marže prodejců, je samozřejmě otázka. Finance nyní dostaly za úkol zkontrolovat, zda si pumpaři už tak moc nepřilepšují, což je dobře, ale dokud jim nebude hrozit zavedení nějaké cenové regulace, která by jim marži administrativně stanovila, asi je to moc neumravní. Mimochodem, v kritické situaci by to bylo, při snížení zdanění, jako dočasné opatření asi odůvodnitelné.

Každopádně trend zdražování pohonných hmot by to nezlomilo, protože ten je dlouhodobý a válka na Ukrajině v něm způsobila pouze náhlý skok, který nemusí mít dlouhého trvání. Ropa však poroste nad stodolarovou úroveň i bez války. Už v lednu se objevovaly prognózy vidící ještě letos Brent na 150 dolarech. Důvodem jsou zcela nedostatečné investice do prospekce a těžby všude na světě v posledních několika letech. Za ně nemůže Putin, ale zelené přesvědčení, že s fosilními palivy je konec, promítnuté do moderní ESG strategie finančních institucí, kterým nikdo zřejmě neřekl, že nahradit benzin a naftu do roka a do dne fakt nepůjde. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit