Oktanový paradox: Ropné impérium kupuje benzín v Singapuru

Oktanový paradox: Ropné impérium kupuje benzín v Singapuru

Shutterstock.com

Putin tankuje v Asii: Rusko dováží palivo, domácí zásoby hoří

V době, kdy se západní sankce zakusují do Ruské ekonomiky a ukrajinské drony útočí na strategickou ropnou infrastrukturu, dochází v několika ruských regionech benzín. A řešení? Dovozy z Číny, Singapuru a Jižní Koreje.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Podle deníku Kommersant se ruský kabinet rozhodl zrušit pětiprocentní dovozní clo na pohonné hmoty z Asie a navýšit import z Běloruska. Důvod je prostý: domácí rafinérie jsou zdecimované. Ukrajinské drony v posledních týdnech zasáhly nejméně deset zařízení. Některé musely zastavit příjem ropy, jiné snížily výkon natolik, že výpadky dosáhly až 40 % rafinační kapacity.

Chemická zkratka

„Momentálně pozorujeme mírný nedostatek ropných produktů, který se snažíme kompenzovat ze státních rezerv – tak jako vždy,“ uvedl ruský vicepremiér Alexandr Novak. Jenže „jako vždy“ už nestačí. Moskva proto prodloužila zákaz vývozu benzínu a zavedla embargo na export nafty pro společnosti, které samy nevyrábějí.

Situace se vyostřuje natolik, že vláda zvažuje návrat k monomethylanilinu (MMA), toxické přísadě, která zvyšuje oktanové číslo benzínu. Přestože je MMA kvůli vysoké toxicitě a karcinogenitě zakázán ve většině zemí, v Rusku se používal až do roku 2016. Nyní by se mohl znovu stát nástrojem, jak vyrobit víc paliva z omezených zásob.

Rusko se tak z tradičního exportéra mění v dovozce – a to nikoliv ze sousedství, ale z Asie. Zemi, která ještě nedávno hrdě zásobovala Evropu a svět, nezbývá než se pokusit kompenzovat domácí výpadky importem z tisíců kilometrů vzdálených přístavů.

Geopolitika v benzínce

Změna má dalekosáhlé důsledky. Ukrajina ukazuje, že dokáže drony zasáhnout samotné srdce ruské ekonomiky. Kreml sice mlčí o rozsahu škod, ale snaha o záchranu domácího trhu svědčí o tom, že situace je vážná.

Ruský energetický sektor, dlouho vnímaný jako nedotknutelný pilíř ekonomiky, teď kulhá. Dovozy, chemická improvizace a zákaz exportu sice mohou krátkodobě ulevit, ale ztráta autonomie v oblasti paliv je bolestivým zrcadlem reality. V zemi, kde auto není jen prostředek dopravy, ale i statusový symbol, se fronty na benzín stávají novou realitou.

Je to příběh impéria, které si myslelo, že válku povede bez následků doma. Jenže i tanky potřebují naftu. A když dojdou zásoby, nezbývá než otevřít vrata skladů – nebo kapsu státní pokladny.