Umění
V Praze vystavuje Chiharu Shiota, světová umělecká hvězda a tvůrkyně úžasných vnitřních světů
Kunsthalle Praha představí snové instalace, které pracují s kolektivním nevědomím a zkoumají lidskou identitu, život, smrt i paměť.
editor
Její instalace jsou vizuálně úchvatné a ve vhodných prostorách působí s neoddiskutovatelnou monumentalitou. Přesto v sobě nesou vnitřní náboj, který je překvapivě introspektivní, hloubavý a obrací se k hlubokým kořenům našeho lidství. Asi proto dokáže srozumitelně komunikovat s návštěvníky galerií napříč světadíly i kulturami. Japonská umělecká hvězda Chiharu Shiota poprvé vystavuje v Česku, konkrétně v pražské Kunsthalle, kde budou její spletité sítě z vlněné příze k vidění od tohoto čtvrtka, tedy 28. listopadu, do 28. dubna příštího roku. Jedno z děl je inspirováno i řekou Vltavou.
„Výstava Neklidná duše je její první samostatnou výstavou v Česku. Ve své práci se zabývá tématy, jako je lidské bytí, život, smrt, paměť, zaměřuje se při tom jak na přítomnost lidí, tak i na události dávno minulé. Činí tak s neskutečnou ryzostí a citlivostí,“ líčí šéfka galerie Ivana Goossen.
Charakteristickým prvkem práce Chiharu Shioty jsou viditelné linie, které prostupují jejími nejvýraznějšími díly. Jsou tvořeny vlněnou přízí a někdy spojují, jindy oplétají, prolínají či svazují. Pokaždé ale míří k univerzálnímu sdělení.
„Dnes žijeme v rozděleném světě, kde lidé často vynášejí rychlé soudy, nicméně vizuální jazyk Chiharu Shioty mezi námi vytváří neviditelná spojení a sahá až k těm nejhlubším vrstvám duše, kterou máme všichni lidé společnou – což je něco, co nás znepokojuje i uklidňuje,“ dodává Ivana Goossen.
Chiharu Shiota je žákyní Mariny Abramović, z jejího performativního umění je silné tvůrčí gesto cítit na první nádech. Jednou z instalací v pražské Kunsthalle je ohořelé piáno umístěné v prostoru, z něhož příze tryská do všech stran. Pro autorku symbolizuje vesmír a příběh z jejího dětství, kdy doma měli hudební nástroj, jenž ovšem nehrál. Chtěla proto zachytit hudbu ticha.
„Klíčovým slovem k porozumění práce Chiharu Shioty je spojení. Vidí je všude a zviditelňuje je pro druhé. Její dílo proplétá kolektivní paměť se zážitky a prožitky jedinců, spojuje materiální i nemateriální světy, přírodu s vesmírem,“ vysvětluje Christelle Havranek, hlavní kurátorka Kunsthalle Praha.
Středobodem instalace Mnohočetné reality jsou šaty. Shiota oblečení pojímá jako druhou kůži, jež reprezentuje rozhraní mezi vnitřním a vnějším světem. Po odchodu z rodné země začala hluboce reflektovat vlastní identitu. Součástí výstavy jsou i fotografické úkazky její práce. Na snímcích je například vidět, jak přistupovala k malbě: v rámci radikální perfrormance pracovala s jedovatou barvou.
Řada fotografií pak reflektuje právě období, kdy studovala pod Marinou Abramovič, která se ve světě stala symbolem pro performance. Svou hlubokou vnitřní krizi, kdy po několika úmrtích svých blízkých nechtěla tvořit ani chodit ven, Shiota přetvořila v ikonické dílo, do něhož zakomponovala 180 tisíc klíčů z celého světa. To je v Praze zastoupeno aspoň díky fotografii.
„Důležitou linkou v našem programu je ukázat rozmanitost současné umělecké praxe, která má mezinárodní relevanci. Chiharu Shiota je mezinárodně uznávanou umělkyní, ale českému publiku je relativně neznámá,“ říká Ivana Goossen. Je načase, aby se to změnilo. Výstava potrvá do 28. dubna 2025.
S přispěním Sáry Goldbergerové