Je to tvrdý vyjednavač, řekla o Donaldu Trumpovi Ursula von der Leyenová
Shutterstock.com, koláž Hrot24
Obchodní války
Třicetiprocentní clo zažehnáno. Trump a von der Leyenová se dohodli na 15 procentech
Spojené státy uzavřely dohodu s Evropskou unií, oznámil americký prezident Donald Trump po jednání s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou. Součástí dohody je uvalení cla ve výši 15 procent na dovoz zboží z EU do USA. Hrozilo přitom, že clo bude třicetiprocentní, jak již dříve napsal Trump v dopise unijním představitelům.
čtk
Součástí dohody s Evropskou unií podle Trumpa je, že Unie souhlasí s nákupem energií za 750 miliard dolarů (15,7 bilionu korun) a s vyššími investicemi, konkrétně o 600 miliard dolarů (o 12,5 bilionu korun), do amerického vojenského vybavení.
Prezident to podle bruselského serveru Politico řekl americkým novinářům po skončení jednání, které se uskutečnilo na Trumpově golfovém hřišti v Turnberry v západním Skotsku a kde EU zastupoval i eurokomisař pro obchod Maroš Šefčovič.
Trump před jednáním prohlásil, že obchodní vztahy mezi Evropskou unií a Spojenými státy jsou jednostranné a nespravedlivé pro USA. Šance na uzavření dohody byla podle něj 50 na 50.
Celní sazba na dovoz z EU by měla činit 15 procent a stejná sazba by se vztahovala na automobily. Dohoda se nicméně nevztahuje na léčiva. Stejně tak i pokud jde o ocel a hliník, cla zůstávají, dodal Trump. Bližší podrobnosti nebyly zatím vyjasněny, znamenalo by to nicméně, že tady by nejspíš zůstalo clo ve výši 50 procent.
Spojeným státům se dosud podařilo dosáhnout dohod se Spojeným královstvím, Japonskem, Indonésií a Vietnamem, ačkoli Trumpova administrativa nedodržela slib „90 dohod za 90 dní“.
Dohoda s EU je velmi významná vzhledem k tomu, že USA a EU jsou vzájemně zdaleka největšími obchodními partnery a podílejí se ze třetiny na světovém obchodu.
Za úspěch označila obchodní dohodu šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Podle ní vytváří jistotu a stabilitu pro podniky na obou stranách Atlantiku. Jednání s Trumpem označila za tvrdé, obtížné, ale spravedlivé.
Podle von der Leyenové je třeba si uvědomit, že původně měla začít od 1. srpna platit třicetiprocentní cla. Tak vysoká cla navrhl americký prezident ve svém dopise, který zaslal před dvěma týdny unijním představitelům.
„Obchodujeme v objemu 1,7 bilionu eur ročně. Společně jsme trh s 800 miliony lidí a tvoříme téměř 44 procent světového HDP,“ dodala von der Leyenová s tím, že jen několik týdnů po summitu NATO v Haagu jde podle ní o další stavební kámen, který znovu potvrzuje transatlantické partnerství.
Jak upřesnila, během jednání zároveň unijní a američtí vyjednavači dosáhli dohody i ohledně nulové sazby cel na řadu strategických produktů. „Jde o letadla a jejich součástky, některé chemikálie, některé zemědělské produkty, přírodní zdroje a kritické suroviny. A budeme i nadále pracovat na tom, abychom do tohoto seznamu přidali další produkty,“ dodala šéfka Komise.
Rovněž potvrdila, že EU posílí spolupráci s USA v oblasti energetiky. „Nákupy amerických energetických produktů diverzifikují naše zdroje a přispějí k energetické bezpečnosti Evropy. Ruský plyn a ropu nahradíme významnými nákupy amerického LNG, ropy a jaderných paliv,“ prohlásila.
Nákupy energie jsou rozděleny do tří let, což znamená 250 miliard eur ročně během Trumpova funkčního období. „Stále máme příliš mnoho ruského LNG, které se dostává do Evropské unie, a také ruský plyn a ropu, které už nechceme. Chceme se absolutně zbavit ruských fosilních paliv, a proto vítáme možnost nakupovat dostupnější a lepší LNG ze Spojených států,“ dodala von der Leyenová.
Odpověděla i na dotaz novinářů, zda si myslí, že jde o dobrou dohodu, když za předchozí administrativy prezidenta Joe Bidena bylo clo na automobily 2,5 procenta a nyní je 15 procent. „Ano, ale neměli bychom zapomínat, z jaké hodnoty jsme se sem dostali. Dnes musí platit 27,5 procenta. Takže z této úrovně jsme se dostali na 15 procent,“ uvedla.
Trumpova administrativa zavedla totiž už v dubnu na automobily mnohem vyšší cla než předchozí Bidenova. „Patnáct procent je to nejlepší, čeho jsme mohli dosáhnout. Důležité pro nás bylo, že se to týká nejen automobilů, ale také veškerého zboží a polovodičů,“ dodala.
Na závěr svého prohlášení poděkovala prezidentu Trumpovi za „jeho osobní nasazení a vůdčí schopnosti, které vedly k dosažení tohoto průlomu“.
„Je to tvrdý vyjednavač, ale také umí uzavírat dohody,“ uvedla šéfka unijní exekutivy. Poděkovala rovněž eurokomisaři Maroši Šefčovičovi a jeho týmu, který vyjednávání s americkou administrativou dlouhé týdny vedl. „Chci poděkovat i členským státům za jejich důvěru a odhodlání. Naše jednota je naší silou doma i v zahraničí,“ dodala.
Dohodu uvítal i německý kancléř Friedrich Merz. Podařilo se díky ní odvrátit obchodní konflikt, který by tvrdě dopadl na exportně orientovanou německou ekonomiku, zejména na automobilový průmysl, uvedl.
„Je dobře, že se Evropa a Spojené státy dohodly, a zabránily tak nepotřebné eskalaci v transatlantických obchodních vztazích," napsal Merz v prohlášení, které zveřejnil jeho úřad. „Vyplatila se jednota Evropské unie a tvrdá práce vyjednavačů,“ dodal a vedle von der Leyenová poděkoval eurokomisaři pro obchod Maroši Šefčovičovi.
Zdůraznil význam dohody pro automobilový průmysl, kde vzájemná cla klesnou z 27,5 procenta na 15 procent. „Právě tady má rychlé snížení cel největší význam,“ uvedl. Evropská unie podle něj dokázala uhájit své klíčové zájmy. „I když bych si přál ještě další usnadnění v transatlantickém obchodě,“ dodal.
Obchodní dohoda znamená pro obchod zásadní stabilitu a předvídatelnost, napsal na síti X český ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Podle něj jsou dohodnutá plošná cla maximem možného, čeho šlo v současnosti dosáhnout.
„I když jsem stále přesvědčen, že cla nejsou řešením - jedná se o nejdůležitější obchodní a investiční vztah na světě a osobně bych uvítal vytvoření bezcelní unie. Dohoda přinese byznysu zásadní stabilitu a předvídatelnost. Na ministerstvu budeme i nadále dělat maximum pro to, abychom pomáhali českým exportérům uspět v zahraničí,“ napsal ministr.
Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy je dohoda dobrou zprávou pro Česko, jehož automobilový průmysl je na vývozu do USA poměrně silně závislý. Analytici ale zároveň upozorňují, že průměrná sazba cla je výrazně vyšší, než byla před nástupem amerického prezidenta Donalda Trumpa do úřadu.
„Před Trumpovým nástupem do Bílého domu letos v lednu čelila EU průměrnému efektivnímu clu v USA jen 4,8 procenta. Nová průměrná efektivní celní sazba bude pořád o výrazných více než deset procentních bodů vyšší,“ podotkl Kovanda.
„Výsledek byl obecně očekávaný, ostatně s přihlédnutím k tomu, jak dopadla jednání v Japonsku. Překvapením je konkrétní výše domluveného odběru zbraní a energií ze Spojených států, u kterých bude klíčové, jakým konkrétním mechanismem bude chtít komise tomuto závazku dostát,“ řekl ČTK člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Dominik Stroukal.
Z předchozích analýz podle Stroukala vyplývá, že taková dohoda by mohla mít negativní dopad na českou ekonomiku v řádu desetin procentního bodu růstu hrubého domácího produktu.
„To se může zdát jako malé číslo, ale v době nízkého růstu to může odepsat jeho výraznou část. Stále platí, že nejvíce zasažené ekonomiky budou Německo a Irsko, negativně se cla promítnou také do americké ekonomiky. Nelze čekat žádné výrazné zdražování, ale je to jeden ze zdrojů vyšších inflačních tlaků, kvůli kterým budou centrální banky včetně té naší opatrněji snižovat sazby,“ dodal.
Nový obchodní týden by mohl podle analytika Portu Jana Berky začít na vlně tržního optimismu. „Mějme však na paměti, že o snížení cel na 15 procentní se hovořilo již v minulém týdnu. Efekt překvapení tedy není příliš výrazný,“ napsal na síti X.
Vývoz z České republiky do Spojených států loni meziročně vzrostl o 18,8 procenta na 133,4 miliardy korun. Hodnota dovozu činila 129,5 miliardy korun, což oproti roku 2023 představovalo nárůst o 1,6 procenta.
Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Vývoz z ČR do USA byl loni po sedmi letech vyšší než dovoz. Zhruba polovinu vývozu z ČR do USA loni tvořila kategorie strojů a dopravních prostředků.