Všechny společnosti, které nejsou čínské, zaniknou. Evropští výrobci baterií do aut si zoufají

Producenty baterií drtí zpomalení výroby elektromobilů. Firmy ruší a odkládají projekty, jejichž produkce mohla do roka pohánět více než dva miliony aut.

Producenty baterií drtí zpomalení výroby elektromobilů. Firmy ruší a odkládají projekty, jejichž produkce mohla do roka pohánět více než dva miliony aut.

Celý článek
0

Cena uranu raketově roste. Kanada chce z globálního trhu vytlačit Rusko

Celosvětová renesance jaderné energetiky žene ceny uranu vzhůru. Příležitost navyšovat produkci vycítila především Kanada, která chce z globálního trhu s jaderným palivem vytlačit Rusko.

Celosvětová renesance jaderné energetiky žene ceny uranu vzhůru. Příležitost navyšovat produkci vycítila především Kanada, která chce z globálního trhu s jaderným palivem vytlačit Rusko.

Celý článek
0

Skoty straší nástup labouristů do vlády. Bojí se o těžařský byznys a ztrátu prosperity

Těžba ropy a zemního plynu v Severním moři je ohrožena kvůli nástupu labouristů do čela Británie. Především ve Skotsku, kde ropný průmysl dává práci desítkám tisíc lidí, se obávají o ztrátu prosperity.

Těžba ropy a zemního plynu v Severním moři je ohrožena kvůli nástupu labouristů do čela Británie. Především ve Skotsku, kde ropný průmysl dává práci desítkám tisíc lidí, se obávají o ztrátu prosperity.

Celý článek
0

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů

Dosavadní opozdilec v elektromobilitě bude od roku 2027 vyrábět baterie s pevným elektrolytem. Budou o polovinu menší, nabídnou ale dojezd přes 1200 kilometrů a dobití do deseti minut.

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů
Toyota bZ4X EV | foto Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Japonská automobilka Toyota nepatří zrovna mezi lídry v elektromobilitě, už za několik let by se ale z dosavadního opozdilce mohl stát nový lídr na trhu. Firma oznámila významný pokrok ve vývoji nového typu baterií pro elektromobily, který využívá pevný elektrolyt namísto dnes nejrozšířenějšího kapalného. Plánuje je začít komerčně vyrábět od roku 2027.

Novinka Toyoty by mohla zásadně změnit dosavadní parametry aut poháněných baterií. Dnešní lithium-iontové akumulátory bývají kritizovány kvůli vysoké hmotnosti a relativně nízké kapacitě zásadně limitující dojezd elektromobilů.

Nový typ baterií s pevným elektrolytem by podle zástupců Toyoty mohl vážit až o polovinu méně, zároveň ale nabídnout dojezd přes tisíc kilometrů. Výrazně by se měla zkrátit doba dobíjení: z deseti na osmdesát procent kapacity by se nové akumulátory měly dobít do deseti minut.

Toyota není jedinou automobilkou, která se upíná k nové technologii. Podobný typ baterií vyvíjí například také německá společnost BMW nebo japonský Nissan. Obě firmy ale plánují zahájit sériovou výrobu až od roku 2028, respektive 2030.

Hlavním důvodem pomalého vývoje nového typu baterií jsou vysoké náklady na jejich výrobu. Ty dosahují až několikanásobku ceny klasických lithium-iontových akumulátorů.

Toyota ale bez bližšího upřesnění naznačila, že její vývojáři přišli s inovací, která by dosavadní náklady umožnila srazit na polovinu i méně.