Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů

Dosavadní opozdilec v elektromobilitě bude od roku 2027 vyrábět baterie s pevným elektrolytem. Budou o polovinu menší, nabídnou ale dojezd přes 1200 kilometrů a dobití do deseti minut.

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů
Toyota bZ4X EV | foto Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Japonská automobilka Toyota nepatří zrovna mezi lídry v elektromobilitě, už za několik let by se ale z dosavadního opozdilce mohl stát nový lídr na trhu. Firma oznámila významný pokrok ve vývoji nového typu baterií pro elektromobily, který využívá pevný elektrolyt namísto dnes nejrozšířenějšího kapalného. Plánuje je začít komerčně vyrábět od roku 2027.

Novinka Toyoty by mohla zásadně změnit dosavadní parametry aut poháněných baterií. Dnešní lithium-iontové akumulátory bývají kritizovány kvůli vysoké hmotnosti a relativně nízké kapacitě zásadně limitující dojezd elektromobilů.

Nový typ baterií s pevným elektrolytem by podle zástupců Toyoty mohl vážit až o polovinu méně, zároveň ale nabídnout dojezd přes tisíc kilometrů. Výrazně by se měla zkrátit doba dobíjení: z deseti na osmdesát procent kapacity by se nové akumulátory měly dobít do deseti minut.

Toyota není jedinou automobilkou, která se upíná k nové technologii. Podobný typ baterií vyvíjí například také německá společnost BMW nebo japonský Nissan. Obě firmy ale plánují zahájit sériovou výrobu až od roku 2028, respektive 2030.

Hlavním důvodem pomalého vývoje nového typu baterií jsou vysoké náklady na jejich výrobu. Ty dosahují až několikanásobku ceny klasických lithium-iontových akumulátorů.

Toyota ale bez bližšího upřesnění naznačila, že její vývojáři přišli s inovací, která by dosavadní náklady umožnila srazit na polovinu i méně.