motorová pila značky Stihl
Shutterstock.com
Výrobce nářadí Stihl v krizi: Proč světový lídr ve výrobě motorových pil propouští 500 lidí?
Když během covidu lidé utíkali na zahrady, firma Stihl zažívala zlaté časy. Dnes ale musí 500 zaměstnanců po celém světě hledat novou práci. „Musíme se přizpůsobit tržním podmínkám. To je nevyhnutelné,“ vysvětluje Michael Prochaska, ředitel pro lidské zdroje, v sídle společnosti ve Waiblingenu u Stuttgartu. Propouštění se týká hlavně administrativních pozic, v Německu půjde o nižší tříciferná čísla – a to včetně dobrovolných odchodů či předčasných důchodů. Žádná hromadná výpověď ale nehrozí, uklidňuje vedení.
šéfredaktor
Zatímco na konci roku 2023 zaměstnávala firma Stihl globálně 19 700 zaměstnanců, během pandemie jich bylo o 2 000 více. Tehdejší „koronavirová euforie“ podle generálního ředitele Michaela Trauba vedla k masivnímu náboru. Jenže očekávaný růst se nekonal. „Tehdy jsme vsadili na vysoké tempo, ale realita je jiná,“ přiznává Traub. Ačkoli tržby loni mírně vzrostly na 5,33 miliardy eur, stále jsou pod rekordními 5,5 miliardami z dob pandemie.
Benzínové pily končí. Nahradí je baterie – ale ne v Německu
Klíčový problém? Stihl stojí na rozcestí mezi tradicí a modernizací. Zatímco čtvrtina loňských prodejů připadla na bateriové nářadí, v německých továrnách se stále vyrábí hlavně zařízení se spalovacími motory. A právě ta postupně mizí z poptávky. „Pokud podíl benzinových produktů klesne, logicky klesne i počet pracovních míst v Německu,“ říká Traub. Problém je v tom, že výroba bateriových alternativ se podle něj v zemi nevyplatí: „Konkurenční podmínky tu nejsou dost dobré. Tečka.“
Tento přechod už teď vytváří napětí. Zatímco prodeje bateriových pil letí nahoru (do roku 2027 má jejich podíl vzrůst na 35 %), německé závody zůstávají závislé na „staré“ technologii. A jak upozorňuje Traub, ztráty pracovních míst v tomto segmentu nelze jednoduše nahradit.
Globální rizika a nejistý horizont
Stihl generuje přes 90 % tržeb v zahraničí, což ho činí zranitelným vůči geopolitickým turbulencím. Pro letošní i příští rok sice vedení očekává mírný růst, zato ale varuje před inflací, dodavatelskými řetězci a energetickými cenami. „Jsme středně velká firma. Nemůžeme si dovolit spekulovat,“ dodává Traub.
Rodinný podnik, který se pyšní titulem „světový lídr v motorových pilách“, tak balancuje mezi minulostí a budoucností. Zatímco pandemie mu přinesla rekordní zisky, nyní musí šetřit – a přitom držet krok s technologickým posunem. Otázka zní: Dokáže Stihl udržet svou ikonickou německou výrobu, nebo bude muset výrobu bateriových zařízení přesunout do zemí s levnější pracovní silou? Odpověď možná přinese už příští rok.