Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Mars vydal své další tajemství. Týká se sopek – i té největší ve Sluneční soustavě

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Celý článek
0

Tahanice o Škodu končí. PPF značku okřídleného šípu prodala automobilce

Letité spory o vlastnictví značky Škoda mezi plzeňským výrobcem a mladoboleslavskou Škodou Auto končí. PPF značku prodala s tím, že ji její společnosti mohou užívat do roku 2029.

Tahanice o Škodu končí. PPF značku okřídleného šípu prodala automobilce
Škodovácké logo okřídleného šípu používá Škoda Auto i Škoda Transportation | foto Shutterstock.com

Když na konci roku 2017 skupina PPF kupovala plzeňského výrobce kolejových vozidel od majitelů kolem Tomáše Krska, převzala tím i méně příjemné spory, které se týkaly vlastnictví tradiční české značky odkazující na českého velikána z 19. století a plzeňského průmyslníka Emila Škodu. 

Nyní PPF oznámila, že její strojírenské společnosti v rámci Škody Group podepsaly dohodu s automobilkou Škoda Auto ze skupiny Volkswagen, kterou budou ukončeny veškeré známkoprávní spory a současně odstraněny neshody týkající se mnohaletého souběžného užívání značky Škoda.

Součástí dohody je, že Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat až do roku 2029. Změna značky se nijak neprojeví na existujících, rozjednaných či budoucích zakázkách plzeňské skupiny Škoda, včetně společnosti Škoda Transportation, uvedla PPF. Finanční parametry dohody ani jedna ze stran neprozradila.  

Skupina rodiny Renáty Kellnerové ve zprávě jen uvedla, že získané prostředky přispějí především ke snížení zadlužení Škody Group a k dalšímu rozvoji jejího podnikání.   

„Zůstáváme hrdými nositeli odkazu Emila Škody, který položil základy rozvoje průmyslu v Plzni i celém Česku. Nicméně přišel čas respektovat realitu a vyřešit neshody ohledně rozsahu práv, kdy pod stejnou značkou působí na trhu zcela rozdílné produkty. Jsem přesvědčen, že ve finále uzavřená dohoda pomůže plzeňské Škodovce udělat zásadní krok směrem do budoucnosti,“ říká Stanislav Kuba, investiční manažer průmyslové divize  skupiny PPF a předseda dozorčí rady Škody Transportation.

Škoda Auto vlastnila značku a logo Škoda pro automobily a s nimi související zboží a služby, ale většina historických práv zůstala v majetku Škody Plzeň a na její činnost navazujících společností, včetně Škody Group a Škody Transportation. Logo s okřídleným šípem si nechala Škodovka zaregistrovat jako ochrannou známku v prosinci 1923 a v roce 1937 k němu připojila text Škoda. Mladoboleslavská automobilka používala značku Škoda od roku 1925. 

Skupina PPF navíc cituje loňský průzkum společnosti Ipsos, který si nechala zpracovat pro Škodu Group. Ten ukázal, že veřejnost si dnes značku Škoda nejčastěji spojuje s výrobou aut (93 procent), zatímco plzeňskou Škodu Transportation zná jen čtvrtina populace ČR.

Škoda Group přitom představuje pro PPF důležitou průmyslovou větev podnikání. Pod touto značkou aktuálně buduje mezinárodní skupinu, kam kromě Škody Transportation spadá také třeba turecký výrobce autobusů Temsa, nasadila tam mezinárodní management v čele s Francouzem Didierem Pflegerem a údajně chystá další akvizice například v Německu. Pod jakou značkou bude PPF ve strojírenském průmyslu fungovat po roce 2029, se teprve uvidí.