Komentář: Co nám říká Draghiho zpráva? Bez větší federalizace se EU nezmátoří

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Ekonomické zaostávání EU není primárně způsobeno eurokraty, ale tím, že EU není ani federace jako USA, ani jednotná jako komunistická Čína. I Česko by čistě racionálně mělo mít zájem spíš na větším rozpočtu a větší federalizaci. Otázka je, zda to evropské národní státy pochopí. 

Celý článek
0

Peníze zase vyhrály. OpenAI se mění z bohulibé neziskovky na bezskrupulózní korporaci

Zakladatel a šéf společnosti OpenAI Sam Altman porušil všechny sliby, s nimiž začal umělou inteligenci propagovat.

Zakladatel a šéf společnosti OpenAI Sam Altman porušil všechny sliby, s nimiž začal umělou inteligenci propagovat.

Celý článek
0

Evropa nezvládá využít zelenou energii. Ceny elektřiny stále častěji padají do záporu

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Rychlá expanze obnovitelných zdrojů znamená pro evropský trh s elektřinou nečekaný problém. Ceny elektřiny totiž až příliš často padají do negativního pásma, protože o přebytky elektřiny není zájem.

Celý článek
0

Esej: Smrt hudby a metaverzum

Komoditizace pop-music a sílící kryptoměny jsou prvními vlaštovkami nového světa, jemuž faktů netřeba

Esej: Smrt hudby a metaverzum
ilustrace | Vojtěch Velický

David Bowie dobře věděl, co jeho branži čeká. „Z hudby se stane něco jako tekoucí voda nebo elektřina,“ řekl anglický muzikant novinářům už v roce 2002. Minulý týden se kruh uzavřel: správci jeho pozůstalosti prodali globální práva na všechny jeho písně za (nejméně) čtvrt miliardy dolarů firmě Warner Chappell Music. Ta teď bude po celém světě rozhodovat o tom, kde, kdy a co se z Bowieho písní bude smět na veřejnosti hrát.

Pro Bowieho dědice to finančně vzato není špatná zpráva, uvážíme-li, že všestranný hudebník vydělal celoživotní prací právě zhruba tolik. Dostanou pěkně na účet solidní sumu, aniž by se museli zabývat jakoukoli starostí o právničinu spojenou s komerčním užíváním Davidovy muziky. To připadne lidem od Warner Chappell – a ti předpokládají, že se jim to bohatě vyplatí, přičemž řečenou právničinu mají v popisu práce.

Do výtahu

To platí i o dalších velikánech, kteří zvolili podobnou cestu. Bruce Springsteen takto prodal veškerý svůj písňový katalog za půl miliardy dolarů; Paul Simon byl jen o sto milionů levnější; dokonce i Bob Dylan, jehož právníci prosluli neobvykle tvrdou rukou, učinil totéž za částku údajně nižší, než kolik dostal Bowie (jakkoli to zní nesmyslně).

U Yoko Ono, vdovy po Johnu Lennonovi, takový tah naopak nepřekvapuje, i když její zesnulý manžel vlastnil z práv na Beatles nemnoho (šlo pouze o písně, které složil ještě za Beatles sám, ačkoli je pod nimi podepsaný i Lennonův kolega Paul McCartney, jako například Give Peace a Chance); plus samozřejmě katalog hudby vlastní, pobeatlovské. (McCartney sám napřed práva na téměř veškeré Beatles koupil, pak je prodal Michaelu Jacksonovi za 47,5 milionu dolarů, aby se po jeho smrti o ně znovu ucházel.)

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit