Foto: Škoda Group
Ekologičtejší železnice
Plzeňská Škodovka ukázala nové bateriové vlaky RegioPanter. Patnáct jich už brzo vyjede na Ostravsku
Škoda Group ve spolupráci s Českými drahami (ČD) a Moravskoslezským krajem představila na veletrhu TRAKO v polském Gdaňsku novou generaci vlaků RegioPanter (BEMU). Šlo o první veřejnou prezentaci těchto nejmodernějších bateriových vlaků na mezinárodní úrovni, řekl mluvčí plzeňské strojírenské skupiny Jan Švehla. Škoda Group nyní vyrábí 15 souprav pro ČD a jejich provoz v Moravskoslezském kraji, vyjedou počátkem roku 2027.
čtk
Vlaky BEMU kombinují elektrický a bateriový pohon. Při jízdě se průběžně dobíjejí z trolejí a v úsecích bez trakce využívají energii z baterií s dojezdem 80 kilometrů.
Maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu při jízdě pod trolejí a 120 kilometrů za hodinu v čistě bateriovém režimu. Díky rekuperaci energie při brzdění se baterie dobíjejí i mimo elektrifikované úseky, uvedl mluvčí.
„Bateriové jednotky RegioPanter jsou čistým a efektivním řešením pro regionální dopravu, které je rychle dostupné bez čekání na rozsáhlé investice do infrastruktury. Díky akutrolejové koncepci, která kombinuje průběžné nabíjení pod trolejí a provoz na baterie mimo elektrifikované úseky, přináší dopravcům nižší provozní náklady a cestujícím rychlejší pohodlné spojení bez přestupů,“ řekl generální ředitel Škody Group Petr Novotný.
Podle něj má produkt silný exportní potenciál pro řadu regionů zejména ve střední a východní Evropě.
Podle generálního ředitele ČD Michala Krapince dráhy už skoro rok provozují ve zkušebním provozu čtyři jednotky Škoda RegioPanter s bateriemi.
„Za tu dobu ujely půl milionu kilometrů v kombinovaném provozu, pod trolejí i na baterie. To je důkaz, že tato technologie je budoucností regionální dopravy. Na lince z Ostravy do Veřovic díky novým vlakům sledujeme až dvacetiprocentní nárůst zájmu cestujících,“ uvedl. Podle Krapince se nově představený typ vlaku brzy rozšíří na celý Moravskoslezský kraj.
Podle Švehly uvažuje o využití kombinovaného pohonu řada zemí. „S cílem rychle posílit roli bezemisní železniční dopravy coby efektivní páteře dopravní obslužnosti. Právě v regionech s rozsáhlou sítí jen částečně elektrizovaných tratí představují bateriové jednotky rychlé a efektivní řešení,“ uvedl.
Škoda Group už ve 30. letech 20. století vyráběla akumulátorové lokomotivy, od roku 2015 jezdí v Turecku její tramvaje s bateriovým pohonem a vyrábí také trolejbusy, které kombinují napájení z trolejí s bateriemi.
„První čtyři dvouvozové BEMU soupravy, na které nová generace navazuje, byly nasazeny v Moravskoslezském kraji v prosinci 2024,“ uvedl Švehla.
Za deset měsíců najely dohromady přes 500 tisíc kilometrů, přičemž téměř polovinu na baterie. „Nasazení BEMU jednotek znamená roční úsporu nejméně 200 tisíc litrů nafty a přibližně 500 tun emisí oxidu uhličitého,“ řekl.
Náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta letos v lednu uvedl, že bateriové vlaky jsou dražší než elektrické. Tratě, kde je velká intenzita provozu, se podle něj vyplatí draze elektrifikovat, ale na řadě vedlejších linií to nedává smysl vzhledem k počtu vlaků, které tam jezdí. „A pro ně je ideální bateriový vlak,“ dodal.
Objednat je chce dalších devět až deset krajů, na Plzeňsku by měly jezdit od roku 2028.