vrtulník UHawk

vrtulník UHawk

se souhlasem LockheedMartin

UHawk: Black Hawk bez pilota, zato s novým posláním

Když armáda začala vyřazovat starší vrtulníky UH-60L Black Hawk, jen málokdo čekal, že se z některých stanou drony budoucnosti. Společnost Sikorsky, spadající pod Lockheed Martin, nyní představila stroj jménem S70 UHawk – autonomní vzdušný systém, který zcela vypouští pilota ze hry. „V podstatě jsme vzali [UH-60L] Black Hawk a pomocí našeho systému MATRIX z něj udělali bezpilotní letoun,” řekl Erskine „Ramsey“ Bentley, šéf strategie pokročilých programů Sikorsky.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Galerie (2)

UHawk není pouhým upgradem staré helikoptéry. Přední část stroje byla přepracována — kokpit nahradily dveře ve tvaru otevírající se mušle a rampa. Vnitřek se uvolnil pro logistiku i speciální operace. Díky této úpravě může UHawk přepravovat autonomní pozemní vozidla (UGV), která se naloží zepředu a opouštějí stroj zezadu, zatímco po stranách se z tzv. „toulce” uvolňují drony a další „launched effects”. UHawk tak funguje jako tichý předvoj výsadku, který nejprve pročistí přistávací zónu, než dorazí první vojáci.

Kromě bojových scénářů se počítá i s přepravními úkoly. Vrtulník unese až 3,2 tuny nákladu uvnitř, 4 tuny vně a zvládne převézt i modul salvového raketometu HIMARS. To vše bez živé posádky — obsluhu obstará operátor s tabletem. „Autonomii si nastavíte podle potřeby mise,” uvedl Igor Cherepinsky ze Sikorsky Innovations. Letoun si poradí s civilní i vojenskou zónou, naviguje správně a reaguje na okolnosti.

Testovací fáze a širší ambice

Sikorsky zatím stroj vyvíjí bez konkrétní armádní zakázky, přestavbu financovala firma sama. První letové zkoušky jsou naplánovány na příští rok. „Vidíme využití v logistice na bojišti, ale také při katastrofách nebo požárech,” poznamenal Bentley. UHawk může sloužit mezinárodním zákazníkům i civilnímu sektoru.

Možnost přestavby novější varianty Black Hawku M není vyloučena. „Vše záleží na ceně a provozních nákladech,” dodal Cherepinsky. Prozatím však firma sází na „recyklované” modely L – s novým softwarem, novým účelem a bez lidské přítomnosti na palubě.