Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Saúdové věří síle ropy. Spalovacím motorům prorokují dlouhý život

Největší globální ropná firma Saudi Aramco věří tomu, že spalovací motory budou v dopravě dominovat ještě dlouhé dekády. I proto vstoupila do společnosti Horse Powertrain, kterou založily automobilky Renault a Geely.

Saúdové věří síle ropy. Spalovacím motorům prorokují dlouhý život
Saúdové věří v sílu a oblibu spalovacích motorů i v dalších dekádách | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Spalovací motory, které jsou hybnou silou pro vysokou poptávku po ropě, mají před sebou i v dalších dekádách skvělou budoucnost. Je o tom přesvědčena největší ropná společnost světa, státní saúdskoarabská Saudi Aramco, která loni vykázala tržby ve výši 441 miliard dolarů.

Víru v sílu a oblibu spalovacích motorů vyjádřila společnost investicí za 740 milionů eur (18,8 miliardy korun), za kterou získala desetinový podíl ve firmě Horse Powertrain. Jedná se o společný projekt francouzské automobilky Renault a čínské Geely.

Obchodní plán je postaven na předpokladu, že bude pro ostatní hráče v automobilové branži vyrábět špičkové spalovací motory, protože většina automobilek přestává investovat do vývoje nových motorů s písty a válci, které spalují fosilní pohonné hmoty.

Saudi Aramco tvrdí, že spalovací motory mají před sebou stále světlé zítřky, protože přechod na plně elektrické pohony nemá u zákazníků tak velkou odezvu, jak by si výrobci elektromobilů přáli. „Pro svět bude neuvěřitelně drahé úplně vymýtit spalovací motory,“ je přesvědčen viceprezident společnosti Jásir Mufti.

Poukazuje hlavně na cenovou dostupnost osobních aut s tradičními motory. Vedení saúdskoarabské společnosti věří, že se i po roce 2050 budou alespoň z poloviny prohánět po silnicích auta s motory, které budou tankovat benzin nebo naftu.

Ještě v roce 2021 se zdál být osud spalovacích motorů v osobní dopravě zpečetěn. Velké automobilky, jako jsou Ford, General Motors, Mercedes-Benz nebo Volkswagen, uvedly, že po roce 2035 přestanou nové vozy na fosilní paliva prodávat.

Neochota většiny zákazníků nakupovat o desítky procent draží srovnatelné modely aut s akumulátory ale tyto plány staví do nového světla. Velcí hráči automobilového průmyslu začínají připouštět, že nástup elektromobility nebude tak rychlý a jednoznačný, jak se ještě před pár lety zdálo.

„Věříme, že v letech 2035, 2040 a dokonce i po roce 2040, uvidíme značný počet vozidel se spalovacími motory,“ zdůraznil pro Financial Times Matias Giannini, generální ředitel společnosti Horse Powertrain. Minimálně hybridní pohony se na trhu udrží ještě dlouho po roce 2040.

Firma se sídlem v Londýně vznikla letos v květnu a zaměstnává po celém světě 19 tisíc zaměstnanců v 17 továrnách. Ročně je schopna vyrobit 3,2 milionu motorů. Cílem je zvýšit výrobu až na pět milionů ročně.