Trasa přes Arktidu zkracuje cestu k čínským přístavům, lze ji však využívat pouze během několika teplejších měsíců

Trasa přes Arktidu zkracuje cestu k čínským přístavům, lze ji však využívat pouze během několika teplejších měsíců

Shutterstock.com

Když i ropa „zmrzne“

Sankce a led: Moskva ztrácí tempo na Severní mořské cestě, vývoz klesl o víc než čtyři procenta

Trasa, která měla Rusku zajistit levnější a rychlejší dopravu ropy do Asie, nyní představuje jen asi jedno procento celkového exportu. Rejdaři bojují s počasím, sankcemi i nedostatkem vhodných tankerů.

Tomáš Tománek

Podle deníku Kommersant přepravili letos ruští vývozci po Severní mořské cestě zhruba 13,4 milionu barelů ropy, zatímco loni to bylo kolem 14 milionů. Ještě před rokem přitom objem přepravy vzrostl meziročně o 30 procent a očekávalo se, že trend bude pokračovat.

Letos se ale ukazuje, že optimismus byl přehnaný – arktická cesta zůstává jen doplňkem k hlavním exportním trasám, konstatuje specializovaný zpravodajský web Oilprice.com.

Trasa přes Arktidu zkracuje cestu k čínským přístavům o přibližně deset dní oproti Suezskému průplavu, lze ji však využívat pouze během několika teplejších měsíců. S příchodem zimy se doprava rychle komplikuje.

Na problémy narazily i dodávky zkapalněného plynu (LNG). Plavidla společnosti Novatek, provozující závod Arctic LNG-2, už začala přesměrovávat tankery přes Suez. Loď Buran se podle satelitních snímků marně snažila proplout vznikajícím ledem severně od Beringova průlivu.

Ruské arktické ambice tak oslabují pod tlakem západních sankcí i přírody – a Moskva bude muset pro svůj asijský export hledat jiné, delší a dražší cesty.