Tanker před terminálem pro skladování ropy

Tanker před terminálem pro skladování ropy

Shutterstock.com

Lodní doprava

Ruský export ropy narazil v Novorossijsku. Opravy váznou, termíny také

Tichý rituál naloďování ropy v ruském přístavu Novorossijsk byl 14. listopadu brutálně přerušen. Ukrajinský útok drony a raketami mířil přesně – přímo na srdce vývozní infrastruktury Kremlu na břehu Černého moře. Následky? Výrazné škody na klíčovém ropném terminálu Šeskharis a minimálně dvoudenní zpoždění při nakládce suroviny na tankery.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Podle tří nezávislých zdrojů agentury Reuters byl výpadek znát hned. Přes Novorossijsk a přilehlý terminál Kaspického ropovodního konsorcia (CPC) proudí zhruba pětina ruského ropného exportu.

A právě tyto terminály musely po útoku dočasně pozastavit provoz. Zatímco CPC zůstává mimo provoz, Novorossijsk obnovil nakládky až v neděli 16. listopadu.

Zasažen byl především přístav Šeskharis, který je určený pro tankery. Poškození mol 1 a 1A znamenalo omezení kapacity pro obří Suezmax tankery, které pojmou až 140 tisíc tun nákladu. „Nakládka těchto tankerů byla přesunuta na molo 1A,“ uvedl jeden ze zdrojů. „Molo 1 je zatím mimo provoz.“

Doženeme to? Možná. Pokud nezačne foukat

Situace na papíře působí zvládnutelně. Rusko v pondělí vyslalo do světa zprávu, že má prostředky na rychlou nápravu a obnovu vývozu. Jenže realita ukazuje, že zpoždění není snadné dohnat.

Čas tlačí, infrastruktura je zranitelná a listopadové počasí může rychle změnit pravidla hry. „Přístav by mohl dohnat zpoždění do konce měsíce – pokud nebude překážet počasí,“ připouštějí průmyslové zdroje.

Načasování útoku nebylo náhodné. V říjnu přes Novorossijsk proteklo 3,22 milionu tun ropy, což odpovídá 760 tisícům barelů denně. V listopadu se ale očekávají nižší objemy, právě kvůli škodám na infrastruktuře.

Dopady pocítil i trh – zpráva o útoku zvedla ceny ropy v pátek o dvě procenta. A jakmile přišla informace o obnovení nakládek, ceny v pondělí opět klesly.

Citlivost trhu na tuto lokalitu je zjevná – přístavní uzly v Novorossijsku totiž slouží nejen pro ruskou ropu, ale i pro export z Kazachstánu.

Kazachstán ve stínu ruského problému

Kazašský vývoz, který přes Novorossijsk putuje ropovody Atyrau–Samara a trasou Aktau–Machačkala–Novorossijsk, se měl v listopadu pohybovat kolem 600 tisíc tun. Konkrétně 430 tisíc a 170 tisíc tun.

Jeden z obchodníků uvedl, že i kazašské dodávky budou zřejmě opožděné o jeden až dva dny. „Přesto věřím, že se stihne splnit plánovaný harmonogram,“ dodal.

Rusko se snaží ukázat, že má situaci pod kontrolou. Ale zničené molo 1 je nadále mimo provoz a ztráta kapacity velkých tankerových stání brzdí celý logistický tok.

Šeskharis má sice dvě hlavní nábřeží – jedno pro Suezmax a Aframax tankery, druhé pro menší plavidla – ale efektivní přesměrování všech nákladů není jednoduché.