Rozjel úspěšnou PR agenturu, pak ji prodal Američanům. Líbí se jim náš pohled na svět, říká Rákosník

koláž Hrot 24 / Antenna Group / Berenika Slánská

Rozjel úspěšnou PR agenturu, pak ji prodal Američanům. Líbí se jim náš pohled na svět, říká Rákosník

Se svým týmem dělal nebo dělá pro Bolt, Zalando, DPD či SkyShowtime, v jednu chvíli si ale Šimon Rákosník řekl, že už byznys nechce táhnout sám. Zrovna v tu dobu se mu naskytla příležitost na v Česku jedinečnou transakci: svou agenturu Rubikon PR prodal americké skupině Antenna Group, která je v USA jedničkou na poli komunikace témat spojených s udržitelností. „To můžeme velmi úspěšně uplatnit i v Evropě,“ říká v rozhovoru pro Hrot24.

Jan Januš

Jan Januš

redaktor

Právě své jedinečné know-how, díky němuž ví, kdy udržitelnost dává byznysový smysl, nyní americká Antenna přenáší do Evropy, kde plánuje dále expandovat. Šimon Rákosník u toho bude z pozice výkonného viceprezidenta Antenna Group pro střední a východní Evropu, do níž se přesunul z křesla zakladatele a majitele Rubikonu.

„Nikdy mě nenapadlo přemýšlet o exitu, ale příběh a mise Antenna Group mě přesvědčily, že jsou i jiné výzvy a příležitosti, než že se člověk úpěnlivě drží toho, aby byznys sám táhl,“ říká v rozhovoru. Silnou stránkou americké skupiny podle něj je, že dokáže vyprávět příběhy udržitelnosti velkých korporací. „I giganti jako Google nebo Amazon řeší nejen svou uhlíkovou stopu, ale také efektivitu, protože to jsou ti největší odběratelé elektřiny,“ líčí Rákosník.

V rozhovoru dále odhaluje, jaké má firma plány v České republice a obecně v Evropě, do níž bude v součinnosti pražské a londýnské pobočky dál rozšiřovat své aktivity.

V České republice jsme v těchto tématech spíše na začátku. Jak využijete to know-how, které získáváte ze Spojených států?

V Česku máme obrovskou skupinu firem, která si na toto téma ještě nesáhla, nepustila se do nich. Administrativa končícího prezidenta Joea Bidena do něj ale vložila množství peněz a hodně se tam toho také vymyslelo. Antenna v posledních deseti letech pracovala právě pro takovéto inovátory, kteří přišli s různými patenty. V USA se zkrátka začalo, všichni se do toho pustili a necouvnou z toho. Uvidíme sice, co se bude dít pod novou administrativou po vítězství Donalda Trumpa v nedávných prezidentských volbách, ale cesta je jasná.

Na místním trhu se moc často nevidí, aby českou PR firmu koupila americká společnost. Přesně to je ale případ odprodeje vašeho Rubikonu americké Antenna Group. Jak k tomu vlastně došlo?

Opravdu k tomu moc nedochází, nejsme startupy, rychle rostoucí firmy s předpokládanými extrémními valuacemi. Na českém trhu dochází spíše ke konsolidacím nebo k pospojování menších agentur, ale vstup zahraničního investora je na našem trhu poměrně nezvyklý. Už z tohoto hlediska je to tedy poměrně zajímavé. Když se ale dostanu k vlastnímu příběhu a k tomu, jak se to celé vlastně stalo, musím začít změnou svého mindsetu.

Dospěl jsem do bodu, kdy jsem si řekl, že jsou i jiné výzvy a příležitosti, než že se člověk úpěnlivě drží toho, aby byznys táhl sám. Před třemi lety jsem totiž na oborovém eventu v Dubaji zašel na prezentaci zakladatele Antenna Group Keitha Zakheima, která byla nezakrytě akviziční. Pak jsme si spolu sedli na půlhodinové kafe, a tak to všechno začalo. Dřív mě nikdy nenapadlo přemýšlet o exitu, ale příběh a mise Antenna Group mě přesvědčily, že jsem k tomu dostal dobrou příležitost.

Takže to nebylo tak, že byste Rubikon PR zakládal s tím, že agenturu jako hodnotnou značku jednou prodáte?

Skutečně jsem nebyl takto pokročilý podnikatel, do té doby jsem byl koneckonců zaměstnanec. Začít podnikat pro mě byla, nechci říct náhoda, ale spíš jsem se ve skupince lidí chopil příležitosti. A ani jsem v tu dobu nebyl tím hlavním lídrem. Měli jsme ale nápad a investora, vycházelo to tak spíše z této možnosti a ještě z mladického drajvu. Ale opravdu jsem o tom takhle nepřemýšlel, takže mě samotného vlastně překvapilo, že k takovému exitu došlo.

Čím vás tedy Antenna přesvědčila? Co vás na její vizi a příběhu zaujalo?

Antenna Group je americká středně velká PR a marketingová fullservisová agentura s třicetiletou historií. Zároveň to není obrovská společnost kótovaná na burze, což je mi sympatické. Bavil jsem se a bavím se opravdu přímo s jejím zakladatelem. Výjimečná je tím, že právě v americkém prostředí je největší agenturou specializovanou na udržitelnost, s ní spojené technologie a příbuzná témata. V těchto oblastech tak má obrovskou zkušenost.

Týká se to třeba elektromobilů, zároveň ale umí také vyprávět příběhy udržitelnosti velkých korporací. Nedělá pro ně korporátní komunikaci, ale skutečně vypráví příběhy udržitelnosti. V Americe a už i v Evropě je to obrovské téma, které začíná dávat byznysový význam. I giganti jako Google nebo Amazon řeší nejen svou uhlíkovou stopu, ale také efektivitu, protože to jsou ti největší odběratelé elektřiny. Smysluplné pojetí tohoto tématu v Americe – kdy udržitelnost dává byznysový smysl – můžeme velmi úspěšně uplatnit i v Evropě. Zatím o tom totiž spíš více mluvíme, než abychom to skutečně tak dělali.

Říkal jste, že vyjednávání o prodeji Rubikonu byla dlouhá. Jak probíhala dál?

Šlo o dlouhodobé oťukávání a nastavování se na takovouto myšlenku. Na to, že to vyjde, jsem ale vsadil tak trochu dopředu. Naši agenturu jsem tomu i s celým týmem přibližoval, připravovali jsme se na témata, která Antenna řeší. Dominantní je udržitelnost, Antenna se ale věnuje i tématům, jako je realitní trh, zdravotnictví nebo automotive. Ovšem udržitelnost dnes prostupuje lecčíms, takže to i tak dává smysl.

Ptal jsem se už na to, čím vás Antenna zaujala. Ale čím jste vy jako Rubikon zaujali Antennu?

Směsicí více faktorů. Keith má rád Česko, líbí se mu země i lidé, to, že je tady dobrá jazyková úroveň. Celý náš tým jsem navíc skládal tak, aby byl schopen servisovat anglicky mluvící klienty. Jsme v cloudu, pracujeme s moderními nástroji, i to bylo důležité. Keithovi vyhovuje geopolitická stabilita České republiky i naše celková kompatibilita pohledu na svět. Jsme ve středu Evropy a máme pomoci dostat se Antenně do středoevropského prostoru. V okolí jsou velké a velmi zajímavé trhy, na které se pochopitelně už díváme.

Šimon Rákosník (vpravo) a generální ředitel Antenna Group Keith Zakheim

Foto: Antenna Group

Hodnotu transakce jste se rozhodli nezveřejňovat, ale můžeme naznačit alespoň řádově, o jaké peníze při prodeji Rubikonu šlo?

Nebylo to obrovské číslo. Nebyl to startupový obchod, pojetím to byl spíše earn-out než přímý prodej. Vsadil jsem na budoucnost, na potenciál a na příležitost. Víc už ale ve shodě s kolegou naznačit nemohu.

Jestli to chápu správně, tu částku ovlivnilo i to, že jste nyní v Antenně výkonným viceprezidentem pro region střední a východní Evropy a přešel do ní váš tým. Neboli pokud se bude Antenně dařit, máte zajištěnou dobrou budoucnost.

Tak. Zatím jsme neobyčejně překvapeni tím, jak jde integrace dobře a kolik příležitostí přináší český, ale i okolní trhy. Tuto práci jsme chtěli rozjet až v příštím roce, nakonec se tomu ale už aktivně věnujeme nyní a intenzivně na tom spolupracujeme s pobočkou Antenny ve Velké Británii.

Okolními trhy máte na mysli Slovensko, Polsko a Maďarsko nebo i země na západ od našich hranic?

Jako Rubikon jsme byli aktivní na Slovensku a pokračujeme v tom. Jinak jde o všechny okolní státy, ale důraz je skutečně na země na západ od nás. O Německu se sice teď píše, že je to nemocný trh a panuje tam určitá skepse, ale stále tam funguje obrovský byznys a chceme být jeho součástí. Zajímavé jsou pro nás pochopitelně přeshraniční pohyby klientů, třeba z Ameriky do Evropy, ale i naopak. Také u českých ambicióznějších firem vidíme snahu o to dostat se do Ameriky. V migraci byznysu vidím velké příležitosti.

Jak bude vypadat vaše role výkonného viceprezidenta Antenna Group?

Má to časovou posloupnost. Musíme se plně integrovat, ale i v Česku a na Slovensku máme dál velké ambice a chceme růst z pohledu klientského portfolia i našich služeb. Na rozdíl od Rubikonu se Antenna věnuje třeba i online marketingu nebo kreativě, umí vyvinout webové stránky. To všechno by se mělo rozvinout také v České republice. A ruku v ruce s tím jde expanze na okolní trhy.

Bude Antenna zakládat další pobočky po Evropě, pokud se vám bude v této expanzi dařit?

Dá se to předpokládat. Je ale možná i akviziční cesta, Rubikon byl tuším pátou akvizicí Antenna Group, i když první v Evropě a na kontinentu. Pokud najdeme dobré lidi, můžeme založit pobočky vlastní. Všechno se ještě uvidí.

Budete i v České republice nabírat nové lidi? A je jich na trhu dost?

Dynamicky porosteme, i když náš tým je velmi dobře obsazený. A věřím, že ten současný příběh nám při náboru dobře pomůže. Na druhou stranu, my jsme s lidmi nikdy neměli problém, protože jsme se soustředili spíše na výchovu těch mladších, třeba i ze škol.

Jsme na konci roku 2024, jaké tedy máte na rok 2025 konkrétní plány?

Nebudeme určitě opouštět naše technologické a startupové DNA, které v České republice máme. Tento trh je opět zajímavější, než byl třeba v posledních dvou letech. Mimochodem, startupová komunita je teď úžasná i na Ukrajině a investiční provoz mezi Českou republikou a Ukrajinou opět narůstá.

Plány na rok 2025 asi teď nedokážu úplně přesně popsat, rozhodně ale chceme být více vidět v hlavní oblasti zájmu Antenna Group a v její odbornosti. V té od nás můžete očekávat třeba i eventy a větší aktivitu v předávání know-how. Chceme mluvit o tom, jak se v těchto oblastech dělá PR v zahraničí. A v součinnosti s Amerikou začneme stavět třeba i vlastní kreativu. Bude toho tedy hodně.

Šimon Rákosník (41) • Executive Vice President pro CEE agentury Antenna Group • Spoluzakladatel agentury Rubikon PR, jíž letos právě Antenně prodal • V PR oblasti se pohybuje od roku 2007 • Dříve působil rovněž v AMI Communications nebo v Grayling • Mezi jeho klienty patří například Zalando, DPD nebo Nadační fond nezávislé žurnalistiky