Komentář: Trumpova cla jako příležitost. Hlavně neříkat, že to nejde

Po zvolení Donalda Trumpa zavládla v hlavách mnoha evropských politiků i ekonomů panika. Strach jde hlavně z jeho cel. EU by ale místo dumání o odvetných opatřeních měla spíše myslet „out of the box“ a příležitost využít. Možnosti tu jsou.

Po zvolení Donalda Trumpa zavládla v hlavách mnoha evropských politiků i ekonomů panika. Strach jde hlavně z jeho cel. EU by ale místo dumání o odvetných opatřeních měla spíše myslet „out of the box“ a příležitost využít. Možnosti tu jsou.

Celý článek
0

Postavme české Silicon Valley. Musíme být rychlejší a dravější, nabádá Zajíček z Hospodářské komory

Vypadá to, že se teď nic moc neděje, že všechno běží, ale neuvědomujeme si, jak rychleji a dravěji běží ti kolem nás, varuje v rozhovoru pro Hrot prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Aby se naplnila nová strategie ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka, musí podle něj Česká republika okamžitě začít přijímat zákony, které vytvoří pro další rozvoj podmínky. To se ale zatím v celém rozsahu neděje a nejspíš ani nechystá.

Vypadá to, že se teď nic moc neděje, že všechno běží, ale neuvědomujeme si, jak rychleji a dravěji běží ti kolem nás, varuje v rozhovoru pro Hrot prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Aby se naplnila nová strategie ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka, musí podle něj Česká republika okamžitě začít přijímat zákony, které vytvoří pro další rozvoj podmínky. To se ale zatím v celém rozsahu neděje a nejspíš ani nechystá.

Celý článek
0

Výhled pro ropu: Trump sníží napětí ve světě, barel zlevní na 60 dolarů

Příští rok by se mohla ropa prodávat na světových trzích v průměru za 60 dolarů za barel. Bude to způsobeno vyšší nabídkou ropy, nejen ve Spojených státech, ale také v zemích OPEC. Nový americký prezident podle analytiků sníží napětí ve světě a omezí dopady geopolitických rizik.

Příští rok by se mohla ropa prodávat na světových trzích v průměru za 60 dolarů za barel. Bude to způsobeno vyšší nabídkou ropy, nejen ve Spojených státech, ale také v zemích OPEC. Nový americký prezident podle analytiků sníží napětí ve světě a omezí dopady geopolitických rizik.

Celý článek
0

Revoluci elektrických aut došla šťáva. A je na vládách, aby ji do ní opět napumpovaly

Do 30. let mají zmizet spalovací motory. Ale mnoho těch, kteří kupují auta, na to prostě neslyší.

Revoluci elektrických aut došla šťáva. A je na vládách, aby ji do ní opět napumpovaly
Elektrické BMW | Shutterstock.com

Mělo to být hlavní eso ve hře na snižování emisí CO2. Elektromobilitu a její rozvoj ale stále provází řada překážek, píšou Financial Times s tím, že je nutné, aby světové vlády spolupracovaly s výrobci automobilů na snížení překážek pro jejich přijetí zákazníky.

Tisíce dovážených elektroaut, z nichž většina z nich jsou vyrobená v Číně, zaplavují evropské přístavy. Jenže tam mnohdy zůstávají déle, než by si výrobci a prodejci přáli. Spolu s poklesem prodejů u Tesly a BYD, dvou největších producentů bateriových vozidel na světě, je to známka problémů pro klíčový posun směrem k ekologické dopravě ve 21. století.

Nemělo to tak být. Elon Musk před pár lety učinil z Tesly nejhodnotnějšího výrobce automobilů na světě a jeden ze „sedmi divů“ mezi americkými technologickými skupinami tím, že zatlačil do kouta (aspoň na chvíli) stávající výrobce v luxusních elektrických vozech. BYD je zase mezi společnostmi, které proměnily čínský trh výrobou cenově dostupných aut na baterie s oficiální podporou – a nyní se rozšiřují do zahraničí.

Ale ne vše jde hladce. Přestože vlády a výrobci automobilů se snaží trh s auty zásadně přeměnit a do 30. let vymýtit spalovací motory, mnoho těch, kteří kupují auta, na to prostě neslyší. Odmítají ceny elektrovozů, které jsou ve srovnání s hybridy a benzínovými nebo dieselovými vozy příliš vysoké.

Obávají se také nedostatku spolehlivých a rychlých nabíjecích sítí. Průzkum společnosti S&P Global Mobility ukázal, že asi 45 procent spotřebitelů v různých zemích uvedlo obavy z dostupnosti nabíjecích stanic a také z příliš dlouhé doby potřebné k nabíjení jako důvody, proč si nekoupit elektrické auto.

Pokles prodeje elektroaut má škodlivý dopad na automobilový průmysl. Tržní kapitalizace Tesly klesla o téměř 30 procent na asi 560 miliard dolarů oproti více než jednomu bilionu dolarů v jejím vrcholu. Společnosti včetně Fordu odložily rozšíření své řady elektrických aut, vsázejí na hybridní modely. To vyvolává obavy, že evropští a američtí výrobci automobilů nebudou schopni přejít na elektromobilitu tak, aby se jim to vyplatilo, a budou předstiženi asijskými konkurenty.

Tesla Model 3
Shutterstock.com

Luca de Meo, generální ředitel Renaultu, vyzval EU, aby přijala přístup podobný Airbusu k výrobě elektroaut, s větší průmyslovou spoluprací a veřejnými investicemi. Obavy Renaultu jsou dobře odůvodněné: očekává se, že čtvrtina elektrických vozidel prodaných v EU tento rok bude vyrobena v Číně – zejména značkami jako BYD a MG.

Zákazníci rádi přecházejí na elektřinu, pokud je cena a infrastruktura dostupná. Často uváděný příklad, kde auta na baterky představují velkou většinu nových registrací, je v Norsku, jenže tam se to děje díky značným státním finančním pobídkám. Investoři se obávají, že vlády příliš tlačí výrobce automobilů do nevyzkoušeného teritoria – a ti svůj kapitál alokují špatným směrem, na špatné produkty, které téměř „nikdo“ nechce.

Zároveň, jak upozorňují FT, by pomalejší posun k elektromobilitě mohl ohrozit cíle pro nižší emise CO2, do čehož spadá snaha EU eliminovat prodej nových benzínových a dieselových vozů do roku 2035. Ale společnosti málokdy prosperují (vydělávají) díky tomu, že říkají zákazníkům, že se mýlí. A stejný princip platí pro vlády.

Nařízení, aby výrobci automobilů vyráběli více aut na elektřinu, nezaručuje, že si je kupující budou přát. Unie může uvalit cla na čínská elektroauta, pokud zjistí, že jsou nespravedlivě dotována, ale to by mohlo prodeje (i chuť zákazníků) dále jen stáhnout dolů.

Takže vlády musí spolupracovat s výrobci automobilů na snížení překážek pro přijetí elektrických vozidel. Ekonomické a spolehlivé nabíjecí sítě pro zmírnění obav z dojezdu jsou prioritou. I když je Airbus nedokonalým modelem, veřejné investice jsou potřebné vedle soukromého kapitálu, aby přechod na EV fungoval. Jinak se mohou spotřebitelé dál bouřit a elektrická vozidla odmítat.