Produkce výhradně ruských letadel vázne
Shutterstock.com
Ruská ekonomika
Propadák ruského průmyslu. Místo stovky dopravních letadel postavilo sedm
Kreml tvrdil, že po uvalení západních sankcí dokáže produkovat vlastní dopravní letouny a vyrovná se výrobcům Airbus a Boeing. Ukazuje se, že to bylo pouze zbožné přání.
redaktor
Západní sankce obzvláště tvrdě zasáhly ruský civilní letecký sektor. Přitom ještě v roce 2022 prezident Vladimir Putin tvrdil, že západní embargo ruskou ekonomiku naopak posílí. Ruská vláda v červnu 2022 na sankce, jež se týkaly i ukončení dodávek náhradních dílů pro letadla Airbus a Boeing, reagovala ambiciózním plánem rozvoje letecké dopravy do roku 2030 s tím, že ještě do konce roku bude vyrobeno 14 dopravních letadel Suchoj Superjet 100, dalších 25 strojů v roce 2023 a letos dokonce 69 letadel. Celkově tedy 108 letadel. Do roku mělo být vyrobeno dokonce 1032 letadel.
Realita je ale úplně opačná. Za tři roky od invaze na Ukrajinu dokázali Rusové dokončit jen sedm dopravních letadel, zjistila redakce BBC. Je to dáno hlavně tím, že neumí nahradit řadu zahraničních komponentů z vlastních zdrojů. Oficiálně se ale ruské úřady stále tváří, že jde vše podle plánu. Ještě v říjnu šéf průmyslové a technologické korporace Rostech Sergej Čemezov tvrdil v horní komoře ruské Dumy, že není problém konkurovat Airbusu a Boeingu.
„Soutěžili jsme v dobách Sovětského svazu a jsem si stoprocentně jistý, že to dnes opět dokážeme,“ přesvědčoval ruské senátory Putinův přítel a dávný kolega z KGB.
Praktické zastavení výroby civilních letadel je způsobeno tím, že prioritou je vyrábět vojenské letadla, jejichž výroba spotřebovává veškeré zdroje, které by jinak šly do produkce civilních Superjetů 100.
Pro Rusko se jedná o zásadní problém, protože největší země světa je silně závislá na vnitrostátních linkách, přitom musí uzemňovat část flotily letadel Airbus, na které nemá náhradní díly. Úřady už začaly zatajovat počet letadel, které mají k dispozici jednotlivé ruské aerolinie, aby nevyšlo najevo, jak silně na leteckou dopravu dopadají západní sankce.
Dopravní letoun Suchoj Superjet 100 vyrábí ruská státní firma Sjednocená letecká korporace. Ruským cílem bylo přejít na národní výrobu dopravních letadel s tím, že půjde o jednu z největších technologických reforem v letectví na světě. Komerčně superjety létají od roku 2011. Dvoumotorové stroje pojmou maximálně 98 cestujících. Do konce roku 2022 bylo vyrobeno 229 letadel.