Atraktivita ruské severní námořní cesty roste. Směřuje přes ni stále více ropy a plynu do Číny

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Námořní cestu arktickými oblastmi využívá pro přepravu ropy a dalších komodit stále více tankerů a lodí, které vyplouvají z ruských přístavů do čínských.

Celý článek
0

V sobotu Česko zasáhne spalující vedro. Víte, jak vysoké teploty ovlivňují léky a jejich užívání?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Velmi vysoké teploty neškodí jen lidskému tělu a zvířatům, ale také potravinám a lékům. Jak se však horka projeví na účincích léčivých přípravků a jejich vlivu na naše zdraví?

Celý článek
0

Komentář: Digitální blamáž roku. Portál stavebníka je nedodělek, jaký Česko ještě nezažilo

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Zaměstnanci stavebních úřadů si zčásti rvou vlasy, zčásti se rozčilují a hrozí stávkou, jejich nadřízení píšou naléhavé výzvy ministru pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi, shrnuje Pavel Páral.

Celý článek
0

Přízrak Venezuely: ruská vláda jedná o omezení vývozu pohonných hmot

Rusku chybí benzin a nafta. Na vině je slabý rubl, masivní export paliv, opravy několika rafinerií a chaos na železnici. 

Přízrak Venezuely: ruská vláda jedná o omezení vývozu pohonných hmot
Benzinová pumpa na na cestě z Permu do Kazaně v ruském Tatarstánu (ilustrační foto) | Profimedia.cz

Ruské ministerstvo energetiky zvažuje omezení vývozu pohonných hmot ze země. Týká se to jak vývozu legálního, tak neoficiálního, „šedého“. Tvrdí to ruský server Gazeta.ru. Důvodem je faktický nedostatek benzinu a nafty v některých oblastech Ruska a v některých sektorech ruské ekonomiky. 

Ministerstvo už proto přijalo první administrativní opatření. „Ministerstvo energetiky a ruské železnice převzaly zvláštní kontrolu nad rytmicitou dodávek ropných produktů v jižním a východním směru,“ připustilo na dotaz serveru ministerstvo energetiky.

Uvedlo, že na stole jsou údajně i zásadní změny: „Návrhy na opatření dlouhodobého charakteru, která se týkají omezení vývozu, daňového zatížení a prioritního transportu ropných výrobků, zpracovává ruská vláda.“

Ohrožená sklizeň

Postiženi nedostatkem paliv jsou hlavně zemědělci. „Už teď je těžké volit slova. Cena pohonných hmot během posledních tří týdnů překročila sto rublů za kilogram, nakupujeme v kilogramech, ne v litrech. V polovině srpna byla nejvyšší cena 65 až 67 rublů za kilogram, kdežto nyní sto. Ale ani za takové peníze palivo není,“ řekl listu Novyje Izvěstija Sergej Kolesnikov, šéf Asociace rolnických (zemědělských) farem a zemědělských družstev Ruska ve Stavropolském kraji.

K nedostatku paliv v zemědělství se ostatně už ve středu vyjádřil ruský ministr zemědělství Dmitrij Patrušev. Nedostatečné dodávky benzinu a nafty by podle něj mohly způsobit „katastrofu“, protože by to vedlo k zastavení probíhající sklizně a setí ozimých plodin na příští rok. „Potřebujeme urychleně vyřešit problém v zajištění potřebného objemu paliva pro zemědělce tak, aby bylo k dispozici,“ uvedl Patrušev.

Důvodů současných obtíží na ruském trhu s palivy je hned několik. Slabý kurz rublu, který nahrává legálnímu i nelegálnímu vývozu, což zmenšuje objem paliv na domácím trhu. Probíhající opravy několika rafinerií a chaos v železniční dopravě.

Dodejme, že zdaleka nejde o první takový výpadek v putinovském Rusku. O nedostatku paliv v některých oblastech Ruska informovala média například na jaře 2011.