Vizualizace ponorky A26

Vizualizace ponorky A26

SAAB

Polsko vybralo švédské ponorky Saab A26 pro svůj modernizační program Orka

Polská vláda oznámila, že pro svůj ponorkový program Orka zvolila švédskou nabídku společnosti Saab. Tři ponorky typu A26 Blekinge mají podle dostupných informací stát přibližně 10 miliard zlotých (2,52 miliardy USD). Podle ministerstva obrany se mezivládní dohoda očekává do konce roku, přičemž první dodávka je plánována na rok 2030.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Kaliningradská oblast, která hraničí s Polskem a slouží jako klíčová ruská námořní základna v Baltském moři, je důvodem, proč Varšava považuje rozvoj podmořských kapacit za prioritu. V kombinaci s rozšiřující se přítomností NATO v regionu je výběr A26 vnímán jako krok k posílení aliančního odstrašení v oblasti.

Rozhodnutí představuje zásadní krok k nahrazení stávající diesel-elektrické ponorky třídy Kilo ze sovětské éry, kterou polské námořnictvo dosud provozuje. Ve výběrovém řízení Švédsko porazilo nabídky z Německa (ThyssenKrupp Marine Systems), Itálie (Fincantieri), Francie (Naval Group), Španělska (Navantia), Jižní Koreje (Hanwha Ocean) i dalších kombinací výrobců.

Podle veřejnoprávní stanice TVP zatím nebyla podepsána žádná smlouva a není ani jasné, zda Polsko získá nově postavené ponorky A26, nebo jestli bude kontrakt zahrnovat i plavidla ze stávající švédské flotily.

Ministr obrany Władysław Kosiniak-Kamysz uvedl, že dohoda má strategický význam pro obranyschopnost Polska i vztahy se Švédskem. „Mezivládní smlouva by mohla být uzavřena do konce roku, což by umožnilo dodávky v roce 2030 a posílilo odstrašující schopnosti Polska v oblasti Baltského moře,“ řekl Kosiniak-Kamysz.

Společnost Saab výběr Polska přivítala. „Jsme poctěni a těšíme se na jednání s polskou Agenturou pro vyzbrojování,“ uvedl generální ředitel Micael Johansson v tiskovém prohlášení. Saab zdůraznil, že A26 je navržena speciálně pro operace v prostředí Baltského moře.

Podporu rozhodnutí vyjádřil i švédský premiér Ulf Kristersson. Na síti X napsal, že jde o potvrzení konkurenceschopnosti švédského obranného průmyslu a důkaz, že Saab má „světově špičkový ponorkový program“.

Nabídka podle švédské vlády zahrnuje rovněž účast Spojeného království, které má do projektu přinést „špičkové technologie“. Partnerství podle vyjádření Stockholmu „může vytvořit silnou a rozhodující sílu v oblasti Baltského moře“.

Ponorky A26 jsou diesel-elektrické jednotky s pohonem Stirling pro zvýšenou schopnost operace bez vynoření (AIP), vybavené portály pro potápěče i podvodní bezposádková vozidla. Jsou určeny pro víceúčelové operace včetně nasazení torpéd a vedení boje na mořském dně. Exportní verze ponorek může být vybavena vertikálními odpalovacími systémy pro střely s plochou dráhou letu, nicméně o této možnosti nebyla v souvislosti s polskou objednávkou zatím zmínka.

Švédsko si objednalo dvě jednotky již v roce 2015, ale dodací lhůty byly od té doby několikrát upraveny. V roce 2021 byl termín dodání posunut na roky 2027–2028, v říjnu 2025 pak Saab a švédská agentura FMV oznámily další změnu: nové ponorky mají být dodány až v letech 2031 a 2033, přičemž cena vzrostla na 25 miliard švédských korun (cca 2,6 miliardy USD), tedy více než dvojnásobek původní částky.

Omezená velikost švédské objednávky dosud znamenala vysoké jednotkové náklady. Polská zakázka tak podle expertů pomůže rozprostřít fixní vývojové náklady a zefektivnit celý program — pokud skutečně půjde o nové stavby.