Fronta do obchodu Primark na Václavském náměstí

Profimedia.cz

Online není válec. Sázka na retail se vyplácí

Kdo vsadil na klasické retailové tituly, vydělal za poslední rok krásné peníze.

Miroslav Zámečník

Miroslav Zámečník

hlavní analytik

Galerie (4)

Fronty před nově otevřeným obchodem Primark na Václavském náměstí sice mnozí komentovali s úsměškem, ten však víc než co jiného prokazoval neznalost samotných posměváčků. Kdekoli na světě, kde původem irský řetězec s levnými oděvy a bytovými doplňky po často mnohaměsíčních uzávěrách znovu otevřel obchody, stály fronty. Nikoli nepodstatný detail: Primark nikde neprodává nic online, ale pouze v kamenných obchodech.

A ani trochu se za to nestydí. Zadávat ohromná kvanta jednoduše vyrobitelného textilu do asijských továren, kde pět tisíc měsíčně je velmi pěkná mzda, sice nevypadá na zápis do pamětní knihy ESG, tento obchodní model ale podle všeho nejen funguje. Když zrovna nejsou obchody zavřené kvůli pandemii, nemá o koupěchtivé zákazníky nouzi: na metr čtvereční prodejní plochy dovede dělat násobky obratu ve srovnání s konkurencí zvučnějších jmen.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 4:43:28 AM CET

Miroslav Zámečník

Ono je vůbec zajímavé, jak se odepisovaný klasický maloobchod často dokázal adaptovat na nové poměry a jak se alespoň prozatím nenaplňují předpovědi jeho brzkého konce pod tlakem hbité konkurence, která byla od začátku postavená na online prodeji. Multikanálová, hybridní řešení slaví úspěchy. Největší hráč západní e-commerce Amazon začal podle seriózních zdrojů, jako je The Economist, zvažovat, že by zkusil v Ohiu a Kalifornii otevřít obchodní domy, které platily za fosilie z nejodepisovanějších.

Kdo vsadil na klasické retailové tituly, vydělal za poslední rok krásné peníze, pánové Křetínský a Tkáč by mohli povídat. Ten obraz vše válcujícího onlinu úplně nesedí.

Staří psi a nové kousky

Tím není řečeno, že online nezvedá svou váhu na celkových maloobchodních tržbách všude na světě včetně Česka, ale pouze to, že se i staří psi dovedou naučit novým kouskům. Třeba americký hypermarketový gigant Walmart dokázal na několikátý pokus vytvořit funkční „hybridní řešení“, když propojil online s dokonale zvládnutou logistikou v konvenčním obchodu. Jeho „click and collect“, tedy objednávka nákupu po internetu a jeho vyzvednutí v některé z prodejen, se mimořádně osvědčilo, a kdo tuhle symbiózu nezkouší napodobit, jako by nebyl (jasně, Primark jde svou cestou).

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 4:43:28 AM CET

Miroslav Zámečník

V loňském druhém čtvrtletí Walmart uprostřed nejhorší fáze pandemie zaznamenal skoro stoprocentní nárůst obratu e-commerce a celosvětově letos dosáhne jeho obrat v tomto segmentu 75 miliard dolarů, tedy asi třinácti procent celkových tržeb.

Čína zdaleka největší

Jedna z nejzajímavějších věcí je, jak obrovsky se liší statistické údaje o vývoji e-commerce v celosvětovém měřítku. Pokud bychom měli zůstat u zcela oficiálního pramene, jakým je OSN přes svoji Konferenci o obchodu a rozvoji (UNCTAD), dosahuje podíl onlinu na celkových tržbách maloobchodu nejvíc v Jižní Koreji s bezmála 25,9 procenta, následované Čínou s 24,9 procenta.

Z hlediska samotného objemu se Číně nic nevyrovná, podle UNCTAD byly celkové maloobchodní tržby přes online kanály s hodnotou 1,4 bilionu dolarů s odstupem první před Spojenými státy.

Unknown title by Mia Valisova created November 28, 2024 4:43:28 AM CET

Miroslav Zámečník

Jiný zdroj, server Statista.com, uvádí, že letos podíl Číny na celosvětových online tržbách v maloobchodu mohl dosáhnout 52,1 procenta, Spojených států devatenácti procent a třetí příčka by náležela Velké Británii s 4,5 procenta. Nejsilnější evropská ekonomika, Německo, by byla s podílem na globálních tržbách s 2,1 procenta až šestá.

Čínský náskok je ještě výraznější, pokud vezmeme v potaz způsob platby. Zatímco na Západě dosud převládají platby kartami, v Číně jsou již dávno etablovány mobilní platební aplikace – přeskočila celou jednu etapu. Podle Statista Global Consumer Survey 82 procent kupujících v Číně využilo alespoň jednou v minulém roce mobilní platební aplikaci, ve Spojených státech byl poměr přesně opačný – 83 procent kupujících při online nákupech platební aplikace nepoužilo. Alipay je zdaleka nejrozšířenější se skoro 700 miliony aktivních uživatelů měsíčně. To, že své technologické giganty srovnává čínské vedení do latě, aby se podřídily vedoucí úloze Komunistické strany, ještě neznamená, že technologický náskok v této oblasti Čína ztratí.

Česko není pozadu

České online obchody mají za sebou také dobrý rok; měřeno celkovou velikostí trhu a s přihlédnutím k počtu obyvatel má Česko zřejmě nejvíc e-shopů v Evropě. Podle specializovaného serveru Česká e-commerce podíl online kanálu na celkových tržbách maloobchodu loni meziročně stoupl o 2,3 procentního bodu na 13,5 procenta a dosáhl zhruba 200 miliard korun, což představuje osmnáctiprocentní meziroční nárůst. Velmi slušné.

Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.