Ilustrační foto: Shutterstock.com
Trh s ojetinami
Stočené tachometry připraví české kupce aut ročně o 11,8 miliardy korun
Zájemci o ojetá vozidla v Česku každoročně přicházejí až o 11,8 miliardy korun kvůli stočeným tachometrům. Tolik zaplatí na nadhodnocené kupní ceně. Další peníze je pak stojí následné náklady na opravy a údržbu vozidel s vyšším skutečným nájezdem kilometrů. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.
čtk
Kvůli manipulacím s tachometrem přijdou zájemci o ojetá auta v Česku ročně až o 11,8 miliardy korun. Právě o tuto částku přeplatí reálnou cenu vozidla, tedy tu, která odpovídá skutečnému počtu ujetých kilometrů.
Stejnou sumu zaplatí v následujících letech za neočekávané opravy a údržbu spojené s vyšším skutečným nájezdem. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.
„Stočený tachometr má dlouhodobě až třetina prodávaných ojetých aut. Pokud vezmeme v potaz 30 procent ročně prodaných aut a vynásobíme je 60 tisíci korun, což je průměrné navýšení kupní ceny za ojeté auto se stočeným tachometrem, dojdeme k závěru, že čeští kupující přeplatí ročně až 11,8 miliardy korun,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
Podle něj je vzniklá škoda podobná i v dalších evropských zemích. Nizozemský inspektorát životního prostředí a dopravy už před lety vyčíslil škody z nákupu aut se stočeným tachometrem na 700 až 800 milionů eur, což odpovídá asi 18,8 miliardy korun. V přepočtu na obyvatele je to srovnatelné s českou situací.
Německý autoklub ADAC uvádí, že na tamním trhu s ojetinami, který je největší v Evropské unii, vzniká kvůli stáčení tachometrů roční škoda okolo šesti miliard eur (150 miliard korun).
Kupující podle něj přeplatí hodnotu vozu v průměru o tři tisíce eur (asi 75 tisíc korun), což je o 15 tisíc korun více než v Česku.
„Když se řekne stočení tachometru, většina lidí si představí úpravu nájezdu o 100 tisíc kilometrů a více. V praxi ale často jde i o menší, někdy opakované zásahy, jejichž cílem je udržet auto pod určitou hranicí. Pokud má například vůz najeto 210 tisíc kilometrů, prodejce jej stočí třeba jen o 15 tisíc, aby se snáz prodal. Psychologické hranice mají vliv na rychlost prodeje. Malá stočení se objevují i u aut na operativní leasing, kdy nájemce nechce překročit limit kilometrů. Průměrné stočení se nyní pohybuje okolo 97 tisíc kilometrů,“ doplnil Pajer.
Stáčení tachometrů se častěji týká vozů dovezených ze zahraničí, proto je podle Cebie lepší nakupovat u seriózních prodejců než u individuálních dovozců. Týká se všech značek a modelů, avšak u nejžádanějších aut je výskyt vyšší. Prémiová a luxusní vozidla navíc nepoctivce lákají ještě častěji.