Nová, nebo ojetá? Čínská auta přijíždějí zaplavit svět

Nová, nebo ojetá? Čínská auta přijíždějí zaplavit svět

Shutterstock.com

Důsledek cenové války

Bizarní praxe: Čína vydává nová auta za ojetá a prodává je se slevou, navyšuje tím vývozy

Většina takto vyvážených vozů nikdy nevyjela na silnici. Úřady přitom praxi tiše podporují.

red

Čínští výrobci aut už několik let vyvážejí nové automobily jako údajně ojeté, čímž uměle navyšují exportní čísla a zbavují se přebytků z domácího trhu.

Podle investigace agentury Reuters jde o rozsáhlou praxi, kterou v tichosti podporují i místní úřady – a to navzdory tomu, že nejvyšší představitelé země už na ni začínají veřejně upozorňovat.

Trik spočívá v tom, že auta přímo z výrobní linky – tedy vozy s nulovým počtem najetých kilometrů – jsou zaregistrována jako ojetá. Následně se pod touto nálepkou vyvážejí do zemí jako Rusko, Kazachstán nebo Spojené arabské emiráty, často se slevou.

Důvod? Umožnit automobilkám vykazovat růst a plnit kvóty. „Je to výsledek téměř čtyřleté cenové války, která nutí firmy bojovat o každý možný prodej,“ řekl agentuře Reuters Tu Le z americké konzultační společnosti Sino Auto Insights.

Poradce čínského sdružení prodejců automobilů Wang Meng odhaduje, že z 436 tisíc čínských aut vyvezených v roce 2023 jako ojetá bylo ve skutečnosti až 90 procent zcela nových vozů.

Mnohé přitom mají spalovací motory, o které na domácím trhu prudce klesá zájem. Významný podíl ale zaujímají i dotované elektromobily.

Kritika zevnitř

Čínská asociace osobních automobilů loni uvedla, že země poprvé překonala Japonsko a stala se největším vývozcem nových aut. Export podle ní činil 6,41 milionu vozů. I zde se ale podle Wanga skrývá až šest procent falešných ojetin.

Kampaň proti šedému vývozu se začala rozjíždět až poté, co praxi v květnu kritizoval šéf automobilky Great Wall Motor. Následně se proti podobným praktikám ostře vymezil i vlivný deník People’s Daily, oficiální tiskový orgán Komunistické strany Číny.

Ten upozornil, že takový postup deformuje trh a tlačí ceny dolů. Deník vyzval k přijetí „tvrdých regulačních opatření“.

Některé státy už zareagovaly. Rusko například zakázalo import falešných ojetin od značek s oficiálními distributory.

Západní země mezitím řeší možný dumping, protože vozy jsou kvůli štědrým dotacím levnější než domácí konkurence.

Přesto podle agentury Reuters vyplývá z interních dokumentů, že vývoz „ojetin“ zůstává vítaným nástrojem pro naplňování regionálních ekonomických plánů. A to i za cenu obcházení vlastních pravidel.

S využitím ČTK