F-16, stíhačka, armáda, letectvo

stíhačka F-16

Shutterstock.com

Obrana není levná. Ale modernizace F-16 má Polsku přinést sílu i respekt

Za tichého šumu strojů a v přítomnosti několika generálů, diplomatů a amerických zástupců podepsal polský ministr obrany Władysław Kosiniak-Kamysz dokument, který přetváří budoucnost letectva středoevropské mocnosti. Modernizace 48 stíhaček F-16 Block 52+ na úroveň F-16V Viper, v hodnotě 3,8 miliardy dolarů, je největší technický facelift v historii polského letectva.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

„Polští piloti tenhle stroj milují a jsou na něj hrdí – máme už celé generace vycvičených posádek,“ prohlásil Kosiniak-Kamysz při podpisu smlouvy. Nadšení však střídá pragmatismus: „Současné schopnosti verze C/D jsou dobré, ale po dvaceti letech nedostačující. Potřebujeme lepší průzkum, komunikaci, integraci s F-35, Abramsy a Apachi. A schopnost fungovat v jakémkoli doméně.“

Z F-16 se tak stane moderní stíhačka schopná odolávat novým hrozbám – s radarem APG-83 typu AESA, novými displeji, výpočetními jednotkami, přilbovými zaměřovači a špičkovými rušícími systémy. Do kokpitu přibude Sniper Advanced Targeting Pod s digitálním videem, piloty propojí moderní komunikační a datové linky. K tomu přičtěte technické úpravy prodlužující životnost letounů na 12 000 letových hodin – a rázem máte letadlo připravené na dalších 40 let provozu.

Národní upgrade, mezinárodní ambice

Výjimečné je, že téměř veškeré práce proběhnou přímo v Polsku. Lockheed Martin – hlavní kontraktor – si podá ruce s domácím podnikem Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 z Bydhoště. Jedinou výjimkou budou dva stroje, jejichž testování proběhne v USA. Zbytek projde inspekcemi a vylepšením doma. První stroje se mají vrátit do služby po roce 2030, poslední do roku 2038. Na rozdíl od jiných vojenských nákupů, které končí „jen“ vylepšením techniky, tu jde i o know-how, zaměstnanost a domácí technologický skok.

„Polsko a USA jsou silní spojenci. Jsme modelovým členem NATO. Díky programu amerického zahraničního vojenského financování jsme získali půjčky za nejlepších podmínek – celkem za 11 miliard dolarů,“ uvedl Kosiniak-Kamysz. A ambice shrnul jasně: „Naším cílem je být mezi třemi nejlepšími zeměmi NATO, pokud jde o operační schopnosti. Tahle modernizace je krok tím směrem.“

Tohle už není jen o letadlech. Polsko přechází z pozice „spotřebitele bezpečnosti“ na „vývozce stability“. Stává se hlavním hráčem na východní hranici Aliance – s jasným úmyslem být nejen loajálním partnerem, ale i lídrem.

Vzdušný štít ze střední Evropy

Polská flotila F-16 – konkrétně 32 kusů F-16C a 16 F-16D – slouží ve třech perutích rozmístěných na základnách v Poznani-Krzesinách a Łasku. Stroje byly dodány v letech 2006 až 2008 a díky 8 000hodinové životnosti jejich trupů mají potenciál létat až 40 let, při ročním náletu 200 hodin. Nyní se tento „vzdušný kapitál“ dočká nové éry.

Smlouva zahrnuje také dodání simulátorů, výstavbu skladů pro citlivé součástky, náhradní díly i technickou podporu amerických odborníků. Z hlediska infrastruktury i výcviku jde o přestavbu celého ekosystému, který umožní zapojení polských F-16 do širší palety misí – od průzkumu přes integraci do společných operací s F-35 až po odstrašení protivníka.