Barvy na semaforu vám můžou zachránit život, zaměstnancům poradenského obra ho teď ale možná spíše znesnadňují (ilustrační obrázek)
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Velký bratr vás vidí
Nechodíš do práce? Máš červenou! PwC zavádí „semafor“ docházky: málo dní v kanceláři může stát bonusy
Docházka zaměstnanců poradenského gigantu PwC se nově sleduje pomocí „semaforu“, který vyhodnocuje jejich přítomnost v kanceláři. Pod hranicí 60 procent se zobrazí oranžová, pod 40 procent červená – a s tím i riziko nižších prémií.
redaktor
Jak informoval deník Financial Times, nová platforma propojuje údaje ze vstupních karet, připojení k firemní wi-fi i z interního systému Workday a timesheetů, tedy výkazů pracovní doby, kterou jednotlivec stráví na konkrétních úkolech nebo projektech. Zaměstnanci přitom budou následně ohodnoceni a označeni barvami jako na semaforu.
Podle interních dokumentů se každý pracovník zobrazí na přehledovém panelu jako „oranžový“, pokud jeho kancelářská docházka klesne pod 60 procent, a jako „červený“ při poklesu pod 40 procent.
Přístup k těmto údajům mají vedoucí jednotlivých divizí i vrcholoví finanční, administrativní a personální manažeři. Samotní zaměstnanci si mohou svá data sledovat také.
PwC už loni v září informovala britské pracovníky, že jejich přítomnost bude sledovat podobně jako fakturovatelné hodiny a že od nich očekává alespoň tři dny v týdnu v kanceláři či u klienta.
Porušení tohoto pravidla může podle interních směrnic ovlivnit hodnocení výkonu a bonusy. Firma připouští výjimky například kvůli nemoci nebo rodinným záležitostem.
„Tento monitoring má řešit přetrvávající a úmyslné nedodržování pravidel,“ uvedla ve videu pro zaměstnance personální šéfka PwC UK Phillippa O’Connor s tím, že systém není určen k trestání lidí za ojedinělé případy, kdy jim v příchodu do kanceláře zabrání nečekané okolnosti.
Podle vedení PwC se přínosy osobní spolupráce po úpravách hybridního režimu práce jednoznačně potvrdily a přístup odpovídá praxi v jiných firmách. Společnost zároveň připomíná, že zachovává určitou flexibilitu, například zkrácené pátky během letních měsíců.
Nejsi v kanceláři? Nebudou prémie. Deloitte v USA chce své lidi vytlačit z home office
Sledování docházky není ve firemním prostředí žádnou novinkou, v konzultačním byznysu však bývalo méně obvyklé kvůli častým cestám ke klientům. I to se ale mění – konkurenční EY už dříve začala vyhodnocovat údaje ze vstupních karet a vlastní systémy mají i další členové „velké čtyřky“.
Trend návratu do kanceláří je patrný napříč byznysem. Například internetový gigant Amazon vyžaduje přítomnost zaměstnanců alespoň tři dny v týdnu.
Goldman Sachs prosazuje téměř plný návrat do kanceláří a Meta od září 2023 kontroluje, zda lidé skutečně tráví předepsané tři dny v týdnu na pracovišti.
Podobné kroky zavedly i další společnosti jako Apple, Ubisoft nebo Disney, které argumentují posílením týmové spolupráce a rychlejší komunikací.