Barvy na semaforu vám můžou zachránit život, zaměstnancům poradenského obra ho teď ale možná spíše znesnadňují (ilustrační obrázek)

Barvy na semaforu vám můžou zachránit život, zaměstnancům poradenského obra ho teď ale možná spíše znesnadňují (ilustrační obrázek)

koláž Hrot24 / Shutterstock.com

Velký bratr vás vidí

Nechodíš do práce? Máš červenou! PwC zavádí „semafor“ docházky: málo dní v kanceláři může stát bonusy

Docházka zaměstnanců poradenského gigantu PwC se nově sleduje pomocí „semaforu“, který vyhodnocuje jejich přítomnost v kanceláři. Pod hranicí 60 procent se zobrazí oranžová, pod 40 procent červená – a s tím i riziko nižších prémií.

Jak informoval deník Financial Times, nová platforma propojuje údaje ze vstupních karet, připojení k firemní wi-fi i z interního systému Workday a timesheetů, tedy výkazů pracovní doby, kterou jednotlivec stráví na konkrétních úkolech nebo projektech. Zaměstnanci přitom budou následně ohodnoceni a označeni barvami jako na semaforu.

Podle interních dokumentů se každý pracovník zobrazí na přehledovém panelu jako „oranžový“, pokud jeho kancelářská docházka klesne pod 60 procent, a jako „červený“ při poklesu pod 40 procent.

Přístup k těmto údajům mají vedoucí jednotlivých divizí i vrcholoví finanční, administrativní a personální manažeři. Samotní zaměstnanci si mohou svá data sledovat také.

PwC už loni v září informovala britské pracovníky, že jejich přítomnost bude sledovat podobně jako fakturovatelné hodiny a že od nich očekává alespoň tři dny v týdnu v kanceláři či u klienta.

Porušení tohoto pravidla může podle interních směrnic ovlivnit hodnocení výkonu a bonusy. Firma připouští výjimky například kvůli nemoci nebo rodinným záležitostem.

„Tento monitoring má řešit přetrvávající a úmyslné nedodržování pravidel,“ uvedla ve videu pro zaměstnance personální šéfka PwC UK Phillippa O’Connor s tím, že systém není určen k trestání lidí za ojedinělé případy, kdy jim v příchodu do kanceláře zabrání nečekané okolnosti.

Podle vedení PwC se přínosy osobní spolupráce po úpravách hybridního režimu práce jednoznačně potvrdily a přístup odpovídá praxi v jiných firmách. Společnost zároveň připomíná, že zachovává určitou flexibilitu, například zkrácené pátky během letních měsíců.

Sledování docházky není ve firemním prostředí žádnou novinkou, v konzultačním byznysu však bývalo méně obvyklé kvůli častým cestám ke klientům. I to se ale mění – konkurenční EY už dříve začala vyhodnocovat údaje ze vstupních karet a vlastní systémy mají i další členové „velké čtyřky“.

Trend návratu do kanceláří je patrný napříč byznysem. Například internetový gigant Amazon vyžaduje přítomnost zaměstnanců alespoň tři dny v týdnu.

Goldman Sachs prosazuje téměř plný návrat do kanceláří a Meta od září 2023 kontroluje, zda lidé skutečně tráví předepsané tři dny v týdnu na pracovišti.

Podobné kroky zavedly i další společnosti jako Apple, Ubisoft nebo Disney, které argumentují posílením týmové spolupráce a rychlejší komunikací.