Provozovatelé velkých lodí budou muset podle nařízení monitorovat údaje týkající se emisí skleníkových plynů

Provozovatelé velkých lodí budou muset podle nařízení monitorovat údaje týkající se emisí skleníkových plynů

Shutterstock.com

Udržitelnost

Česko je bez jediné lodě, ale ministerstvo dopravy nově dohlédne na snižování emisí v námořní dopravě

Na nařízení Evropské unie o snižování emisí skleníkových plynů v námořní dopravě nově dohlíží z pozice národního námořního úřadu ministerstvo dopravy. Opatření zavedla novela zákona o námořní plavbě, která dneškem nabyla účinnosti.

čtk

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve uvedl, že smyslem úpravy je pouze sladit české právo s evropským. V českém námořním rejstříku totiž není aktuálně zapsána žádná obchodní námořní loď.

Cílem unijního nařízení je přispět k podpoře a urychlení využívání udržitelně vyráběných obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě, dodržování rovných podmínek při jejich využívání, a tím i zajištění řádného fungování a spravedlivé hospodářské soutěže.

Nařízení má rovněž pomoci inovacím a výzkumu, které se týkají nových alternativních paliv, ekologického designu lodí nebo větrného pohonu.

Provozovatelé velkých lodí budou muset podle nařízení monitorovat údaje týkající se emisí skleníkových plynů z energie spotřebované na palubě, zpracovávat je a dodržovat jejich mezní hodnoty.

Sankce za jejich nedodržení mají kromě odrazujícího účinku eliminovat jakoukoli ekonomickou výhodu plynoucí z nedodržování těchto povinností a zachovat v odvětví námořní plavby rovné podmínky.