Provozovatelé velkých lodí budou muset podle nařízení monitorovat údaje týkající se emisí skleníkových plynů
Shutterstock.com
Udržitelnost
Česko je bez jediné lodě, ale ministerstvo dopravy nově dohlédne na snižování emisí v námořní dopravě
Na nařízení Evropské unie o snižování emisí skleníkových plynů v námořní dopravě nově dohlíží z pozice národního námořního úřadu ministerstvo dopravy. Opatření zavedla novela zákona o námořní plavbě, která dneškem nabyla účinnosti.
čtk
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve uvedl, že smyslem úpravy je pouze sladit české právo s evropským. V českém námořním rejstříku totiž není aktuálně zapsána žádná obchodní námořní loď.
Cílem unijního nařízení je přispět k podpoře a urychlení využívání udržitelně vyráběných obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě, dodržování rovných podmínek při jejich využívání, a tím i zajištění řádného fungování a spravedlivé hospodářské soutěže.
Nařízení má rovněž pomoci inovacím a výzkumu, které se týkají nových alternativních paliv, ekologického designu lodí nebo větrného pohonu.
Provozovatelé velkých lodí budou muset podle nařízení monitorovat údaje týkající se emisí skleníkových plynů z energie spotřebované na palubě, zpracovávat je a dodržovat jejich mezní hodnoty.
Sankce za jejich nedodržení mají kromě odrazujícího účinku eliminovat jakoukoli ekonomickou výhodu plynoucí z nedodržování těchto povinností a zachovat v odvětví námořní plavby rovné podmínky.