Marek Španěl
Hrot / Tomáš Novák
Bohemia Interactive
Český herní guru Marek Španěl chce z dětí udělat kreativní génie, ne konzumenty
Marek Španěl, zakladatel a šéf videoherního studia Bohemia Interactive, patří mezi nejvýraznější osobnosti českého herního průmyslu. Přestože stojí za globálními úspěšnými tituly, dnes ho zásadně zajímá, jak děti učit tvořivosti.
redaktor
„Chci, aby u počítačů nevyrůstali jen konzumenti, ale lidé, kteří přemýšlejí, tvoří a rozvíjejí se,“ říká při představení své nové herní platformy Engu.
Byznysmen s nadsázkou tvrdí, že ho „vychovaly počítače“. Marek Španěl, ročník 1973, se s nimi potkal už v době, kdy zabíraly celou místnost.
„Moje maminka se učila programovat už v šedesátých letech na matfyzu, táta studoval ekonometriku a výpočetní techniku. Já jsem v tom doslova vyrůstal,“ vzpomíná. Tehdejší hry byly jen čtverečky a pixely, ale právě ta jednoduchost v něm probudila zvídavost a chuť tvořit.
Dnes vede Bohemia Interactive – studio, které se zapsalo do světových herních dějin. Ale místo aby mluvil o prodejích a statistikách, vypráví o tvořivosti a dětech.
„Naším cílem nikdy nebylo dělat hry, které jen krmí první signální soustavu. Chceme, aby otevíraly dveře do světa fantazie a tvoření,“ vysvětluje.
Firemní motto zní: Creativity, Curiosity, Community – tvořivost, zvídavost, komunita. Tři slova, která podle něj vystihují filozofii studia i směr, kudy by se měl ubírat svět technologií.
„Nechceme, aby lidé jen klikali a konzumovali. Chceme, aby objevovali, zkoušeli, vymýšleli. Aby technologie pomáhaly růst, ne otupovat,“ říká Španěl.
Engu, škola hrou 21. století
Z této myšlenky vychází i jeho nový projekt Engu, vzdělávací platforma, kterou Bohemia Interactive vyvíjí ve spolupráci se školami. Děti se v ní učí základy programování, algoritmického myšlení i digitální gramotnosti, a to hravě – podobně jako v oblíbeném Minecraftu.
„Engu je otevřený svět, kde si žáci i učitelé mohou sami vytvářet lekce a světy. Chtěli jsme nabídnout prostředí, které rozvíjí fantazii, ale zároveň učí pochopit principy technologií,“ říká Španěl.
Projekt vznikl z dlouholetého vývoje herních technologií Bohemia Interactive a už má za sebou stovky hodin testování ve školách.
„Investovali jsme do něj stovky milionů korun. Ne proto, že bychom čekali okamžitou návratnost, ale protože věříme, že to má smysl,“ dodává.
Cílem je přinést kvalitní alternativu k modelům typu free-to-play nebo multiversa Roblox, které označuje za „toxické“ kvůli závislosti na mikrotransakcích a umělém udržování pozornosti.
Skutečná tvořivost, svobodná vůle – to jsou věci, které se nedají naprogramovat.
„My nechceme děti točit v nekonečné smyčce dopaminu,“ říká Španěl vážně. „Když už u obrazovky tráví čas, tak ať to má smysl – ať si něco odnesou.“
Z jeho vyprávění je patrné, jak moc mu záleží na tom, aby mladé generace využívaly technologie zdravě a hodnotně. „To náš produkt činí unikátní. Cílem komerčních projektů je vydělat. My si ale od začátku klademe jiné otázky: Co se děti naučí? Jak je to připraví na další život. A v čem je to rozvine? Protože dětství se dá prožít jen jednou. Další šanci už naše děti nedostanou. Naplňme jim proto ten čas kreativitou, sounáležitostí a radostí,“ shrnuje podnikatel s tím, že kvalitní vzdělávání je největší investicí pro budoucnost.
Technologie s duší
Přestože Marek Španěl stojí v čele digitální firmy, akcentuje humanistické principy. Kritizuje slepou víru v technologie a varuje před odlidštěním. „Digitální svět má být doplňkem, ne středobodem života. Člověk není stroj, má tělo, rozum i duši. A všechny ty složky musejí být v rovnováze,“ říká.
Je to i klíč k pochopení projektu Engu. Navrhli ho lidé, jejichž nápady se promítly do konkrétní práce vývojářů – v kontrastu k trendům, které spoléhají na automatizaci a umělou inteligenci. Tu Španěl sleduje s respektem, ale bez iluzí.
„AI je fascinující, je to však pořád jenom papoušek. Opakuje, co už někde viděla. Skutečná tvořivost, svobodná vůle – to jsou věci, které se nedají naprogramovat,“ říká.
Proto považuje vzdělávání v oblasti digitální gramotnosti za klíčové: lidé by měli rozumět tomu, jak technologie fungují, aby zůstali jejich pány, ne nástroji.
Zůstat člověkem v digitálním světě
Když mluví o dětech, zní osobně. „Byla by škoda, kdyby vyrůstaly jen s tabletem v ruce. Dětství má být tvořivé, nikoli konzumní. A čím později do toho virtuálního světa naskočí, tím lépe pro ně.“
Platforma Engu má být kvalitním doplňkem školní výuky, nikoli její náhradou. „Vyvíjíme ji ve spolupráci s pedagogy, protože oni nejlépe vědí, co děti potřebují. Díky nim dokážeme, aby technologie děti rozvíjely a vedly ke spolupráci,“ říká.
Marek Španěl působí jako muž, který po třiceti letech v oboru vidí dál než za obrazovku. „Technologie nás obrovsky posunuly. Ale kdyby měly nahradit to, co nás dělá lidmi, byla by to obrovská ztráta,“ uzavírá.