Euro slaví 25 let. Ustojí současné turbulence a prosadí se i dál jako světová měna?

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Čtvrt století po svém vzniku se euro přetahuje s čínským renminbi o pozici světové měny číslo dvě. Ovšem současná situace pozici eura komplikuje.

Celý článek
0

Lidí bez přístupu k elektřině je už 685 milionů. Příčinou je i africká populační exploze

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Rok 2022 byl přelomový v tom, že vzrostl počet lidí bez přístupu k elektrické energii. Celkově jich bylo 685 milionů. Je to způsobeno populační explozí v chudých zemích Afriky.

Celý článek
0

Mars vydal své další tajemství. Týká se sopek – i té největší ve Sluneční soustavě

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Na rovníku planety Mars se vyskytuje vodní námraza. Dosud neviděný jev zachytily dvě sondy Evropské kosmické agentury (ESA), které zkoumají našeho vesmírného souseda z jeho oběžné dráhy. Podle vědců tato skutečnost naznačuje, že na povrchu planety probíhají pozoruhodné procesy.

Celý článek
0

Italská vláda chce znovu začít stavět most na Sicílii

Za projekt v oblasti sužované zemětřeseními se hlasitě bere nacionalista Matteo Salvini a jeho ministerstvo infrastruktury. 

Italská vláda chce znovu začít stavět most na Sicílii
Messinská úžina mezi pevninskou Itálií a Sicílií | foto Profimedia.cz

Vláda italské premiérky Giorgii Meloniové oživila plán, o kterém přemýšleli již staří Římané a po němž po desetiletí pokukovala i nejedna moderní vláda: vybudování mostu mezi pevninou a Sicílií. Naneštěstí je místo, kde by měl most stát, uprostřed zóny silné seizmické aktivity, v níž zemětřesení stíhá zemětřesení, píše agentura Bloomberg.

Řím si klade za cíl „co nejrychleji obnovit proces plánování mostu přes Messinskou úžinu“, uvádí vládní prohlášení z konce minulého týdne. Vláda tvrdí, že visutý most o délce 3,2 kilometru by byl nejdelším svého druhu na světě. Schválila dekret, který „umožňuje okamžité restartování procesu plánování projektu a výstavby“.

Salviniho dítě

Ministr infrastruktury Matteo Salvini, nejhlasitější zastánce projektu, to označil za italský „historický den“. Jeho úřad plán překřtil na „zelený projekt“, který by snížil znečištění oxidem uhličitým a ušetřil čas a peníze cestujícím přes úžinu. „Bude to také velká turistická atrakce,“ uvedlo ministerstvo v samostatném prohlášení. Most „má ambice stát se nejmodernějším a nejudržitelnějším na světě“, napsal na Twitteru Salvini, lídr krajně pravicové strany Liga. Řekl, že most bude „vzorem pro Itálii, která věří sama v sebe“.

Kromě všech uvedených úžasných kladů také bude pochopitelně stát miliardy eur, o jejichž osudu bude rozhodovat Salviniho ministerstvo.

O plánech na stavbu mostu přes Messinskou úžinu, který by spojil Sicílii s italskou pevninou, se diskutovalo po tisíciletí, podle některých historiků jeho stavbu zvažovali již staří Římané. Ve 20. století je oživil fašistický vůdce Benito Mussolini a o několik desetiletí později premiér Silvio Berlusconi.

Zemětřesení nepomáhá

Ačkoli plány na stavbu mostu již spolykaly přes 1,2 miliardy eur z veřejných zdrojů (vynaložených v průběhu let na různé studie a hodnocení), z mostu ještě nestojí ani metr. V neposlední řadě proto, že by se nacházel v jedné ze seizmicky nejaktivnějších středomořských oblastí. Proto je i vláda premiérky Meloniové opatrná: uvedla, že projekt byl schválen pouze podmínečně, zatímco technické detaily čekají na vyhodnocení, uvedla italská zpravodajská agentura ANSA.

Právě finanční obavy s ohledem na geologickou situaci projekt v minulosti brzdily, napsal server Politico.com. Naposledy jej odložil premiér Mario Monti před deseti lety kvůli vysokým nákladům a technickým problémům. Tehdejší návrh počítal s mostem mezi městem Villa San Giovanni v jižní oblasti Kalábrie a severně od sicilského města Messina.