Hrotcast: Stanjura by měl být odvolán, stejně jako Bartoš neudělal svoji práci

V aktuálním podcastu ekonomická redaktorka Markéta Malá upozorňuje na finanční problémy, které sužují českou vládu. Kritizuje nereálné základy návrhu státního rozpočtu pro příští rok a upozorňuje na rizika, která s sebou přináší. Jaké důsledky může mít odvolání dalších členů kabinetu a proč je právě nyní navýšení platů politiků špatně načasované?

V aktuálním podcastu ekonomická redaktorka Markéta Malá upozorňuje na finanční problémy, které sužují českou vládu. Kritizuje nereálné základy návrhu státního rozpočtu pro příští rok a upozorňuje na rizika, která s sebou přináší. Jaké důsledky může mít odvolání dalších členů kabinetu a proč je právě nyní navýšení platů politiků špatně načasované?

Celý článek
0

Miliardář Baudiš postavil sanatorium. Bude se zde léčit závislost na alkoholu či sociálních sítích

Podle Pavla Baudiše, který je i vášnivým filantropem, ale nejde o žádnou charitu. Ceny za den se budou pohybovat kolem šesti až sedmi tisíc korun.

Podle Pavla Baudiše, který je i vášnivým filantropem, ale nejde o žádnou charitu. Ceny za den se budou pohybovat kolem šesti až sedmi tisíc korun.

Celý článek
0

Ukrajina nemá dost peněz pro lokální zbrojaře. Chce zrušit zákaz vývozu zbraní

Až dvacet miliard dolarů by mohli vydělat ukrajinští producenti vojenských dronů, pokud by je mohli prodávat do zahraničí. I proto Kyjev uvažuje o zrušení zákazu vývozu zbraní.

Až dvacet miliard dolarů by mohli vydělat ukrajinští producenti vojenských dronů, pokud by je mohli prodávat do zahraničí. I proto Kyjev uvažuje o zrušení zákazu vývozu zbraní.

Celý článek
0

Green Deal v praxi nefuguje: Švédský Northvolt hlásí další trable, bude propouštět

Jeden z nejvíce očekávaných evropských projektů v sektoru zelených technologií má stále větší problémy. Švédský výrobce akumulátorů musí propouštět, potýká se i s mizernou kvalitou baterií.

Green Deal v praxi nefuguje: Švédský Northvolt hlásí další trable, bude propouštět
Kromě rušení pracovních pozic chce Northvolt najít partnery pro své projekty skladování energie, aby se mohl soustředit jen na svou první gigafactory. Přitom původní plány počítaly s budováním dalších pěti továren po Evropě a Severní Americe.; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Švédský projekt gigafactory pro výrobu akumulátorů pod hlavičkou společnosti Northvolt měl být ukázkou konkurenceschopnosti evropského průmyslu v oblasti zelených technologií pod politickou záštitou Green Dealu, jenž počítá s uhlíkovou neutralitou celého kontinentu do roku 2050.

Ukazuje se ale, že švédský výrobce nedokáže čelit levnější čínské konkurenci, případně technologickému náskoku americké Tesly Elona Muska. Po krachu dodávek baterií pro německou automobilku BMW v hodnotě dvou miliard eur (50 miliard korun), nyní firma oznámila, že bude muset začít propouštět. Zdůvodňuje to upadající poptávkou po autech s dobíjecím kabelem v celé Evropě.

Kromě rušení pracovních pozic chce najít partnery pro své projekty v oblasti skladování energie, aby se mohla soustředit pouze na svou první gigafactory v severním Švédsku, ve městě Skellefteå. Přitom původní plány počítaly s budováním dalších pěti továren po Evropě a Severní Americe.

Existenční problémy Northvoltu jsou o to více znepokojující, že celkově už firma, která byla založena v roce 2015, vybrala od investorů přes 15 miliard dolarů (341 miliard korun) – převážně ve formě rizikového kapitálu – a stala se tak největším evropským startupem, který se neobchoduje na burze, napsaly britské Financial Times.

Trable s výrobou dostatečně kvalitních bateriových článků dokazuje to, že vedení Northvoltu pozastaví produkci materiálů pro výrobu katod a bude je muset nakupovat od asijských výrobců, čínských a korejských. Navíc hledá kupce pro svou továrnu kompletace baterií pro skladování energie a průmyslové aplikace v polském Gdaňsku, která byla otevřena v roce 2023.

„Vybudování společnosti vyrábějící baterie od nuly je nesmírně kapitálově náročné. Ušli jsme dlouhou cestu. (…) Nyní je čas zaměřit se na naše původní cíle a pomoci Evropě dosáhnout udržitelného bateriového ekosystému,“ uvedl bez větších podrobností ředitel společnosti Peter Carlsson, který patří mezi zakladatele firmy.

Každopádně je jasné, že firma už nemá další prostředky na rozvoj svého podnikání. Problémy švédské firmy ukazují na slabost evropského průmyslu na poli elektromobility. Největší evropská automobilka Volkswagen oznámila rušení svých továren v Německu, švédský výrobce aut Volvo zase couvá ze svých slibů vyrábět po roce 2030 pouze vozy s bateriemi.