Výroba Focusu skončila po 27 letech a 12 milionech prodaných kusů
Shutterstock.com
Automotive
Ford dává sbohem „nudnému“ Focusu, zůstává tak v Evropě bez jediného klasického modelu
Z německého závodu v Saarlouis vyjel poslední Ford Focus. Bílý pětidveřový hatchback uzavřel 27 let trvající éru jednoho z nejdostupnějších evropských aut. Odchod modelu přichází po konci Fiesty, Mondea, S-Maxu, Galaxy i Ka. Ford tak v Evropě zůstává bez jediného klasického osobního auta.
Redaktor junior
„Sbohem, byla to pozoruhodná jízda,“ loučí se automobilka s modelem na svých oficiálních stránkách. Podle serveru Motor1 byl poslední vůz smontován v pátek 14. listopadu.
Informaci potvrdil Volker Eis, manažer korporátní komunikace pro Evropu. Výroba modelu, který byl ještě před dekádou téměř „králem evropských prodejů“, se tak v závodě v Saarlouis definitivně uzavřela.
Konec Focusu zapadá do širší strategie automobilky. V roce 2020 skončila výroba modelu Ka, v roce 2022 následovalo Mondeo, v roce 2023 oblíbená Fiesta a v letech 2023 až 2024 také rodinné modely S-Max a Galaxy. Ford tak postupně opustil celý segment tradičních osobních vozů.
Šéf automobilky Jim Farley dlouhodobě vysvětloval, proč tyto modely nedostaly další šanci. Pro magazín CAR uvedl: „opouštíme byznys nudných aut a vstupujeme do byznysu ikonických vozidel“.
Dodal, že i když byly modely jako Mondeo, Focus nebo Fiesta mezi řidiči oblíbené, nízké marže neospravedlňovaly další investice.
Podle statistik evropské asociace výrobců aut ACEA, jak je citují evropská média, se Ford v loňském roce nedostal mezi deset nejprodávanějších automobilek v Evropě.
Desítce dominovaly značky jako Volkswagen, Toyota, BMW či Škoda, zatímco Ford s 426 tisíci prodanými vozy skončil s tržním podílem 3,3 procenta. Meziročně šlo o pokles prodejů o sedmnáct procent.
Podle dat JATO Dynamics, která zveřejnil server FordAuthority, byl však Focus v roce 2024 stále 46. nejprodávanějším novým vozem v Evropě, s 85 118 prodanými kusy.
Podle německého listu Automobilwoche byli evropští dealeři letos informováni o přípravě nových modelů. Prvním by mohl být crossover velikosti Focusu, nikoli klasický hatchback nebo sedan.
Podle citovaných reakcí jsou dealeři novým vozům nakloněni, zatímco poptávka po elektromobilech Explorer a Capri zůstává slabší, než Ford očekával.