Ellie (Bella Ramsey) a Dina (Isabela Merced)
Foto: Liane Hentscher/HBO
Ceny Emmy 2025
16 nominací a ani jedna výhra aneb Jak se z druhé série The Last of Us stalo fiasko
Ceny Emmy jsou televizním ekvivalentem Oscara. Prestižní pocta, která dokáže vyzdvihnout status tvůrců i celého projektu. Už samotná nominace bývá úspěchem, který většina tvůrců nikdy nezažije.
Adam Opatrný
77. ročník Primetime Emmy Awards ale ukázal, že tento status není vůbec samozřejmý. Druhá řada adaptace úspěšné videohry The Last of Us do seriálu od HBO sice získala 16 nominací, včetně těch nejcennějších – jako za nejlepší dramatický seriál, ale nakonec neproměnila jedinou z nich.
Fiasko, které si ještě před pár lety málokdo dokázal představit. Jistě, není to v historii udílení cen Emmy poprvé, podobný osud potkal třeba Příběh služebnice nebo Mad Men, faktem však zůstává, že by se tito seriáloví smolaři dali spočítat na prstech jedné ruky.
První série úspěšně zbourala stereotyp, že herní adaptace na televizních obrazovkách nefungují. The Last of Us nabídl divákům silné drama boje o přežití, propracovaný apokalyptický svět a pečlivě budovaný vztah mezi hlavními postavami: Joelem a Ellie, který fungoval jako motor celého vyprávění.
První série si vysloužila 24 nominací a osm cen Emmy, což byl obrovský úspěch nejen pro adaptaci videohry
Foto: HBO
Díky tomu si vysloužila 24 nominací a osm prestižních cen Emmy, což byl obrovský úspěch nejen pro adaptaci videohry, ale celkově.
Druhá série ale místo toho, aby stavěla na tom, co funguje, vsadila na jinou kartu. Více než do boje o přežití se série noří do lesbického vztahu Ellie a Diny, těhotenství a otázek rodičovství v romantickém trojúhelníku Ellie – Dina – Jesse.
Apokalyptický rámec, který měl být ústředním zdrojem napětí, se tak z velké části proměnil v kulisu vztahového dramatu. Kritici i diváci mluvili o tom, že se seriál utápí v agendě, místo aby rozvíjel to, co jej kdysi vyneslo na vrchol.
Měli na mysli zoufalý boj proti zdánlivě neporazitelnému nepříteli v podobě zmutované houby cordycepsu, lidskou povahu tváří v tvář omezeným zdrojům, nedůvěru, strach a odhodlání přežít za každou cenu.
Ellie (Bella Ramsey) a Dina (Isabela Merced)
Foto: HBO
Rozdíl v pojetí progresivních témat je přitom zřejmý. Příběh homosexuálního páru Billa a Franka z první řady byl srdcervoucí, nenucený, přirozeně zapadl do vyprávění a měl v příběhu své jasné místo. Bonusem byl herecký výkon Nicka Offermana (Bill), po právu oceněný cenou Emmy.
Druhá řada ale podobně silný moment nepřinesla. Místo toho působila, jako by se snažila divákům za každou cenu vnutit jakési politické stanovisko kolektivního dobra.
Není náhodou, že seriál nebyl tentokrát nominován ani za scénář, ani za režii, tedy ve dvou kategoriích, které slouží jako silný ukazatel toho, zda se jedná o skutečně výjimečné drama, nebo jen průměrně natočený projekt se silným marketingem.
Výsledek? The Last of Us 2 odešla s prázdnou a ceny si rozdělily jiné projekty. The Studio od Setha Rogena získalo čtyři sošky, The Pitt tři a Adolescence celkem osm cen.
Třetí řada The Last of Us je již potvrzená a otázka tedy zní: poučí se tvůrci z neúspěchu druhé řady, nebo budou dál sázet na strategii „ideologie prodá více než silný příběh“?
Ellie (Bella Ramsey) a Dina (Isabela Merced)
Foto: Liane Hentscher/HBO