Dlouhé fixace, a ještě k tomu nízké sazby u hypoték? Zapomeňte!

Banky reagují na vývoj omezením nabídky hypoték s delší fixací. Do jejich cen si navíc promítají tzv. opční prémii, tedy přirážku, která jim má kompenzovat ztráty vzniklé předčasným splácením hypoték.

Banky reagují na vývoj omezením nabídky hypoték s delší fixací. Do jejich cen si navíc promítají tzv. opční prémii, tedy přirážku, která jim má kompenzovat ztráty vzniklé předčasným splácením hypoték.

Celý článek
0

Třetí rok války: Ukrajina má k vítězství stále dál, na pomoc USA se spolehnout nemůže

Vojenské vítězství se Ukrajině vzdaluje, nyní se musí soustředit hlavně na obranu pozic, tvrdí západní vojenští experti.

Vojenské vítězství se Ukrajině vzdaluje, nyní se musí soustředit hlavně na obranu pozic, tvrdí západní vojenští experti.

Celý článek
0

Vzkaz Generaci Z: Přestaňte brečet a přijměte, že stres a úzkost jsou normální a patří k životu

Generace Z by měla přijmout skutečnost, že stres a úzkost v práci jsou normální součástí života. Prospěje jí to. „Měli bychom se občas cítit pod tlakem, je to zdravé,“ tvrdí profesorka psychologie z Columbia University Kathleen Pike. 

Generace Z by měla přijmout skutečnost, že stres a úzkost v práci jsou normální součástí života. Prospěje jí to. „Měli bychom se občas cítit pod tlakem, je to zdravé,“ tvrdí profesorka psychologie z Columbia University Kathleen Pike. 

Celý článek
0

Elon Musk versus Švédsko: odboráři stávkují, Tesla se obrátila na soud

Tesla odmítla uzavřít se svými švédskými zaměstnanci kolektivní smlouvu, ačkoli je to v zemi zvykem. Odboráři kvůli tomu automobilku bojkotují.

Elon Musk versus Švédsko: odboráři stávkují, Tesla se obrátila na soud
Elon Musk | foto Rokas Tenys / Shutterstock.com

Americká elektroautomobilka Tesla žaluje Švédsko, jmenovitě jeho poštu PostNord, protože její stávkující zaměstnanci přestali doručovat pro její nová vozidla poznávací značky.

Tesla v úterý uvedla, že žaluje „švédský stát prostřednictvím švédské dopravní agentury“, protože nedodání poznávacích značek „představuje nezákonný diskriminační útok namířený proti společnosti Tesla“. Generální ředitel firmy Elon Musk to na vlastní sociální síti X (dříve Twitter) okomentoval slovy, že „tohle je šílené“.

Tesla si od žaloby slibuje, že soud uloží poště pokutu ve výši jednoho milionu švédských korun (asi 2,14 milionu korun českých). Hodlá také tuto státní instituci přinutit k obnovení dodávek řečených poznávacích značek, a to do tří dnů.

Spor o kolektivní smlouvu

PostNord si o tom podle očekávání myslí svoje. Mluvčí pošty Mikael Andersson vydal prohlášení, podle něhož „my ve švédské dopravní agentuře nesdílíme názor“, že bychom distribuci registračních značek blokovali. „Tesla se proto rozhodla nechat tuto záležitost prověřit u soudu, na což má právo,“ uvedl mluvčí (míra jeho uštěpačnosti budiž věcí čtenářova výkladu).

Tesla má totiž jen malou šanci ve sporu uspět. Problém s doručováním poznávacích značek spatřil světlo světa poté, co Tesla odmítla se svými švédskými zaměstnanci podepsat kolektivní smlouvu, což je v zemi běžný nástroj definování pracovněprávních vztahů.

„Styď se, Teslo!“

Zaměstnanci Tesly nemají vlastní odborovou organizaci. Podobně jako jiné velké technologické firmy ani Tesla nemá pověst vstřícného zaměstnavatele. Ve Švédsku, jež je jejím pátým největším evropským trhem, nemá žádný výrobní závod, ale provozuje tam několik servisních středisek. Jejich zaměstnanci požadují, aby automobilka podepsala kolektivní smlouvu, kterou má v zemi většina zaměstnanců; Tesla to odmítá.

Mnoho příznivců to Muskově firmě nepřineslo. Například švédský expremiér Stefan Löfven se nechal slyšet, že odmítne nastoupit do taxíku, pokud to bude Tesla. „Pro společnost by mělo být samozřejmostí řídit se zvyklostmi zemí, v nichž působí, ale vypadá to, že Tesla chtěla švédský model pracovního trhu ignorovat,“ uvedl na Facebooku. „Styď se, Teslo.“ 

 

Švédský odborový svaz ST, jehož členové pracují pro poštovní a doručovací službu PostNord, v reakci na jednání automobilky uvedl, že bude doručování pošty související s Teslou (včetně poznávacích značek a náhradních dílů) blokovat. To je v souladu s pravidly švédského pracovního trhu.

Dohadování trvá již pět let

Dohadování o podobě vztahu Tesly a jejích švédských zaměstnanců se táhne již pět let. V posledním týdnu letošního října 130 členů silného odborového svazu kovodělníků IF Metall ze sedmi servisních středisek Tesly začalo požadovat uzavření kolektivní smlouvy, jinak zahájí stávku.

Když automobilka požadavek odmítla, nastal poprask. Mechanici přestali tesly obsluhovat a několik odborových svazů se k nim ze solidarity připojilo. Mezi nimi jsou i zaměstnanci PostNord, ale také uklízečky, které přestaly udržovat showroomy Tesly, a elektrikáři, kteří přerušili údržbu jejích nabíjecích míst. 

Precedent existuje

Pracovat přestala i obsluha doků ve čtyřech největších švédských přístavech. „Žádné tesly vykládat nebudeme,“ řekl americkému časopisu Wired Jimmy Åsberg, předseda odborové organizace přístavních dělníků v přístavu Gävle: „Každému jinému autu zakotvit dovolíme, ale tesly, ty zůstanou na palubě.“ Ve středu přislíbili účast ve stávce rovněž zaměstnanci firem spravujících budovy. Odboráři se shodují, že své počínání vnímají jako existenční boj mezi americkým modelem podnikání a zažitými pravidly švédského pracovního trhu.

Švédská stávka je dosud největší odborovou akcí, které Tesla kdekoli na světě čelila. Připomíná střet z roku 1995, kdy se Švédy odmítl vyjednat kolektivní smlouvu výrobce hraček Toys R Us. Po tříměsíční stávce (k zaměstnancům maloobchodu se podobně jako dnes připojily další svazy) nakonec americká firma dohodu podepsala.