Elektromobil je nudný. Irská firma vyrábí obří akumulátory pro bagry

Shutterstock.com

Elektromobil je nudný. Irská firma vyrábí obří akumulátory pro bagry

Obrovské akumulátory pro těžkou techniku vyrábí irská firma Xerotech, ty největší váží 1,5 tuny a jsou určeny pro težařské firmy.

František Novák

Elektrifikace dopravy a odklon od pohonných hmot vyrobených z ropy naplno zasáhla segment osobních vozů. Světové automobilky se předhánějí v tom, kdo uvede na trh co nejvíce plně elektrických automobilů s akumulátory.

Výrobě baterií ale v současnosti dominuje Čína a je obtížné se na trhu prosadit. I proto se irská firma Xerotech rozhodla zaměřit na okrajový segment trhu, elektrifikaci těžké dopravní, stavební a těžební techniky, který slibuje velké obchodní možnosti.

V západním Irsku vznikají jedny z největších akumulátorů na světě pro využití v dopravě. Baterie, která má hmotnost přesahující 1,5 tuny a k jejímu dokončení potřebují dělníci žebřík, má kapacitu 300 kilowatthodin.

Obří akumulátor obsahuje 6 128 samostatných článků, které jsou pouze o něco delší a tlustší než tužkové baterie AA. Obřímu zdroji energie odpovídá i cena, 150 tisíc eur (3,7 milionu korun). Tyto baterie jsou určeny pro pohon australského důlního nákladního vozu.

Šéf irské firmy Barry Flannery tvrdí, že technologie pro osobní elektromobily jsou víceméně „vymyšlené“ a jejich další zdokonalování je nudné. Proto vsadili na výrobu akumulátorů pro nákladní těžkou a speciální techniku. Celosvětově se zatím jedná maximálně o miliony prodaných kusů baterií ročně, ale očekává se, že i zde bude poptávka růst s tím, jak se různé země světa budou snažit dosáhnout uhlíkové neutrality.

Největším konkurentem irské společnosti Xerotech je v Evropě švédská firma Northvolt, která plánuje vstoupit na burzu s úpisem akcií v hodnotě dvaceti miliard dolarů (456 miliard korun). Ta se ale chce zaměřit při produkci akumulátorů právě na sektor osobních vozů.

Flannery vysvětlil, že segment těžkých nákladních automobilů a další speciální techniky, která se používá na stavbách a dolech, představuje mnohem zajímavější obchodní možnosti, protože se jedná o stovky různých platforem. Tyto stroje potřebují akumulátory od velikosti pěti kilowatthodin až po pět tisíc kilowatthodin. Proto se jeho firma zaměřila na výrobu speciálních sad pro elektrifikaci těchto vozů. V podstatě sestavují baterie na míru jednotlivým výrobcům.

V tomto segmentu si ale v minulých letech řada firem vylámala zuby a zkrachovala nebo je odkoupila konkurence. Japonský výrobce těžké techniky Komatsu například loni převzal amerického výrobce akumulátorů American Battery Solutions. Americký výrobce zemědělské techniky John Deere zase získal rakouského výrobce baterií Kreisel, americký Caterpillar investoval do firmy Lithos. Flannery připouští, že řada firem, jež se snažila elektrifikovat těžkou techniku, selhala.

Jednou z výzev produkce baterií pro těžkou techniku je odolnost proti vzplanutí a následnému požáru. Xerotech tvrdí, že její baterie obsahují izolační pěnu, která brání šíření ohně a články jsou odolné proti explozi. Loni se mohla pochlubit růstem tržeb o 800 procent a letos očekává další růst o 250 procent. V následujících letech plánuje rozšířit výrobu nejen v Irsku, ale i ve Spojených státech.