Coca Cola
Shutterstock.com
Coca-Cola stáčí Afriku: za miliardovou ztrátu kupuje naději
Když se otřásají základy impéria, přichází čas na revizi čísel. Coca-Cola, globální symbol sladkého úspěchu, oznámila účetní ztrátu ve výši jedné miliardy dolarů. Nejde však o krach ani o neúspěch, nýbrž o důsledky strategického tahu: prodeje části svého podílu v Coca-Cola Beverages Africa (CCBA), největším stáčírenském podniku Afriky. Tenhle přesun sil ale odhaluje víc než jen zálibu korporací v excelových tabulkách – ukazuje, kde dnes pulzuje tržní krev.
šéfredaktor
Podle čtvrtečního hlášení pro americké regulátory plánuje Coca-Cola odepsat zhruba 1 miliardu dolarů ve čtvrtém čtvrtletí 2025 v souvislosti s plánovaným prodejem části podílu v CCBA. Reakce investorů byla střídmá – akcie společnosti oslabily o přibližně 1 %.
Celou akvizici táhne švýcarská Coca-Cola HBC, která se s americkou centrálou a investiční skupinou Gutsche Family Investments dohodla na odkupu 75 % akcií CCBA za 2,6 miliardy dolarů. Tím získá pod kontrolu klíčový stáčírenský podnik, jehož celková hodnota je odhadována na 3,4 miliardy dolarů. Po uzavření transakce – očekávaném ke konci roku 2026 – se Coca-Cola HBC stane druhým největším bottlerem značky na světě, hned za mexickou Coca-Cola FEMSA.
Afrika v očích evropského stáčitele představuje příležitost – nejen kvůli 14 trhům, které CCBA obsluhuje, ale hlavně díky jejich demografickému profilu. Mladá populace přirozeně generuje rostoucí spotřebu, a právě to je pro značku s globálním apetitem rozhodující.
Společnost otevřeně přiznává, že akvizice pomáhá kompenzovat tlak rostoucích nákladů, včetně obav ze zavedení amerických cel. Navíc si Coca-Cola HBC zajistila opci na zbývající čtvrtinu podílu v CCBA, kterou může využít během následujících šesti let. A plánovaná sekundární burzovní kotace v Johannesburgu potvrzuje, že tahle investice má dlouhodobý výhled.
Komunisti museli koupit licenci na Coca-Colu, Kofola totiž československým řidičům nestačila
Zatímco účetní oddělení škrtá, obchodníci slaví. Třetí kvartál 2025 přinesl Coca-Cole povzbudivé výsledky – zejména díky poptávce po nápojích bez cukru a rostoucí oblibě značky Fairlife na americkém trhu. V mezinárodním měřítku se dařilo i tradičním limonádám, což napomohlo kompenzovat výkyvy v jiných segmentech.
Značka, která si od roku 1886 prošla víc než jedním přelomem, ukazuje, že i v éře zdravého životního stylu si dokáže najít cestu ke spotřebiteli. A že Afrika – mladá, dynamická a žíznivá – může být dalším klíčovým trhem, kde se bublinky budou počítat na miliardy.