Komentář: Proč se ani přes vysoké investice nedaří nakopnout českou ekonomiku?

Jak je možné, že země, která má v průměru jednu z nejvyšších měr investic v poměru k HDP  Evropě, roste tak pomalu?

Jak je možné, že země, která má v průměru jednu z nejvyšších měr investic v poměru k HDP  Evropě, roste tak pomalu?

Celý článek
0

Jak vydělat 600 miliard dolarů? Austrálie může ve velkém ukládat uhlík z Asie

Austrálie může vytvořit obrovské úložiště pro uhlík z celého regionu. Má pro to vhodné geologické podmínky.

Austrálie může vytvořit obrovské úložiště pro uhlík z celého regionu. Má pro to vhodné geologické podmínky.

Celý článek
0

Hledám lidi hladové po úspěchu. Západ rezignoval, investujeme hlavně na Východě, říká Vojta Roček

Známý investor z Presto Ventures se snaží, aby lidé nebrali působení ve startupu jen jako klasický džob. „Měli by to vnímat jako investici nejen do svého života, ale i do firmy, která jim to jednou obrovským způsobem vrátí,“ říká v rozhovoru.

Známý investor z Presto Ventures se snaží, aby lidé nebrali působení ve startupu jen jako klasický džob. „Měli by to vnímat jako investici nejen do svého života, ale i do firmy, která jim to jednou obrovským způsobem vrátí,“ říká v rozhovoru.

Celý článek
0

Co je to e-POWER a stojí vám za pozornost?

Osobní automobily procházejí v současnosti obdobím významných změn. Někdejší dlouholetou hegemonii téměř výhradně používaných spalovacích motorů, benzinových či naftových, se v poslední době snaží změnit intenzivně propagované elektromobily, ale více se daří tzv. hybridně poháněným vozům. 

Co je to e-POWER a stojí vám za pozornost?
Nissan Qashqai | foto Nissan

Podíl nových osobních vozů s elektrifikovaným hybridním pohonem se u nás meziročně zvyšuje, a v současnosti dosahuje už zhruba 15 % českého trhu. Tento růst jde logicky na úkor vozů s klasickými spalovacími motory, které sice stále představují majoritní, více než tři čtvrtiny prodejů, ale ještě před pár lety byl jejich podíl podstatně větší. 

Co jsou a jaké známe hybridní pohony automobilů?

U hybridních pohonů se v zásadě jedná o kombinaci spalovacího motoru s převodovkou a elektromotoru s menším nebo větším akumulátorem. Hybridy dosahují nižší spotřeby paliva a nižších emisí. Na trhu jsou známé tři základní varianty hybridních pohonů a u všech se využívá k nabíjení akumulátoru mimo jiné rekuperace, tedy využívání energie brzdění. 

„Klasické“ hybridy ujedou na čistě elektrický pohon většinou jen pár kilometrů a jejich výhody se projevují zejména při popojíždění v městských kolonách. Druhou variantou jsou tzv. mild-hybridy, které jsou levnější než klasické, jejich akumulátor je ještě o něco menší a elektromotor je využíván jen k podpoře spalovacího motoru. Třetí skupinu tvoří hybridy s vnějším dobíjením, tzv plug-in hybridy. Ty pohání také spalovací motor v kombinaci s výkonnějším elektromotorem, ale mají větší akumulátory, ujedou na čistě elektrický pohon obvykle více než 50, někdy už i přes 100 km a jsou těžší a pochopitelně také výrazně dražší. 

Je tu ale ještě nová alternativa, Nissan e-POWER

Se zcela odlišnou koncepcí hybridního pohonu přišla nyní na trh značka Nissan. Technologii pohonu e-POWER lze označit jako sériový hybrid. V principu se rovněž jedná o kombinaci elektromotoru a zážehového motoru, jako u již zmíněných hybridů, ale u této pohonné jednotky v obráceném režimu. Benzinový tříválec 1.5 l pohání generátor, jehož energie nabíjí přes měnič akumulátor. Z něj je napájen elektromotor o výkonu 190 k, který bez potřeby převodovky pohání přední kola. Je to řešení jednodušší, lehčí a velmi efektivní.

Technologie pohonu e-POWER
foto Nissan

U modelů vybavených technologií Nissan e-POWER není tedy reálný dojezd omezován kapacitou akumulátoru (1,97 kWh), ale pouze benzinovou nádrží. Ta si ponechala stejnou kapacitu jako u mild-hybridní verze – 55 litrů, takže při kombinované spotřebě dle standardu WLTP 5,3-5,4 l/100 km ujede Nissan Qashqai e-POWER na jednu nádrž přes 1000 km.  

Nová výzva a uživatelsky výhodné řešení 

Technologie e-POWER, použitá u modelu Qashqai a nyní i zcela nové generace modelu X-Trail, ukazuje nové perspektivní řešení a svým způsobem je zlatou střední cestou mezi hybridními automobily. Nabízí cenově dostupnější ekologický provoz, bez nutnosti nabíjení. Vždyť rozdíl mezi stejně vybavenou verzí se spalovacím motorem a hybridní e-POWER je u modelu Nissan Qashqai 110 tisíc Kč a u Nissanu X-Trail 120 tisíc Kč. 

Ceny velmi dobře vybaveného modelu Qashqai N-Connecta s pohonnou jednotkou e-POWER začínají v limitované edici Powerline aktuálně od 899 990 Kč. Větší model X-Trail (s výkonem 204 k) ve verzi Acenta začíná s cenou od 1 069 990 Kč. Zkuste se na ně informovat, prohlédněte si je, a zkušební jízda by také určitě stála také za to. Záleží jen na Vás. 

Nissan Qashqai
foto Nissan