Komentář: Trumpova cla jako příležitost. Hlavně neříkat, že to nejde

Po zvolení Donalda Trumpa zavládla v hlavách mnoha evropských politiků i ekonomů panika. Strach jde hlavně z jeho cel. EU by ale místo dumání o odvetných opatřeních měla spíše myslet „out of the box“ a příležitost využít. Možnosti tu jsou.

Po zvolení Donalda Trumpa zavládla v hlavách mnoha evropských politiků i ekonomů panika. Strach jde hlavně z jeho cel. EU by ale místo dumání o odvetných opatřeních měla spíše myslet „out of the box“ a příležitost využít. Možnosti tu jsou.

Celý článek
0

Postavme české Silicon Valley. Musíme být rychlejší a dravější, nabádá Zajíček z Hospodářské komory

Vypadá to, že se teď nic moc neděje, že všechno běží, ale neuvědomujeme si, jak rychleji a dravěji běží ti kolem nás, varuje v rozhovoru pro Hrot prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Aby se naplnila nová strategie ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka, musí podle něj Česká republika okamžitě začít přijímat zákony, které vytvoří pro další rozvoj podmínky. To se ale zatím v celém rozsahu neděje a nejspíš ani nechystá.

Vypadá to, že se teď nic moc neděje, že všechno běží, ale neuvědomujeme si, jak rychleji a dravěji běží ti kolem nás, varuje v rozhovoru pro Hrot prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Aby se naplnila nová strategie ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka, musí podle něj Česká republika okamžitě začít přijímat zákony, které vytvoří pro další rozvoj podmínky. To se ale zatím v celém rozsahu neděje a nejspíš ani nechystá.

Celý článek
0

Konečně Trump. Američtí těžaři se nemohou dočkat zrušení ekologických omezení

Čtyři roky demokratické vlády americkým ropným a plynárenským společnostem stačilo. Už se těší, až se do Bílého domu vrátí Donald Trump, který si s ochranou přírody neláme hlavu.

Čtyři roky demokratické vlády americkým ropným a plynárenským společnostem stačilo. Už se těší, až se do Bílého domu vrátí Donald Trump, který si s ochranou přírody neláme hlavu.

Celý článek
0

Čínské elektromobily se hromadí v evropských přístavech, nemá je kdo odvézt

Největší obchodní přístavy Evropy se proměnily v mamutí parkoviště levných vozidel z Číny

Čínské elektromobily se hromadí v evropských přístavech, nemá je kdo odvézt
ilustrační foto | Vladimir Tretyakov / Shutterstock.com

Belgický přístav Zeebrugge vypadá posledních několik týdnů jako obrovské – a stále rostoucí – odstavné parkoviště. Podobná situace je k vidění i v německém Bremerhavenu a dalších evropských přístavech. Důvod je jednoduchý: automobily pocházejí z Číny, odkud přijely na lodích, aniž by bylo postaráno o jejich další dopravu.  

Čínští výrobci elektromobilů sice – přinejmenším na nějakou dobu - předstihli evropskou konkurenci, ale nemají vybudované prodejní sítě a další doprava vozů vázne. Dovezená vozidla se tak hromadí v evropských přístavech, které se mění v parkoviště.  

Velké oči a nedostatek řidičů 

Výrobci a distributoři elektromobilů se potýkají s logistickými překážkami, z nichž nejcitelnější je nedostatek řidičů kamionů. 

Některé automobilky si rezervují místa pro dodávky, aniž by si objednali další přepravu. V jiných případech mají výrobci automobilů obecně potíže s objednáváním kamionů kvůli nedostatku řidičů a vybavení pro přepravu vozidel. 

„Distributoři automobilů stále častěji využívají parkoviště v přístavu jako depo. Namísto skladování u prodejců se tak shromažďují na terminálu,“ uvedli šéfové přístavu v belgických Antverpách, jehož terminál v Zeebrugge je nejvytíženějším evropským přístavem pro dovoz automobilů. S podobným přetížením se přitom potýkají i další velké automobilové přístavy. 

Podle analytiků je zřejmé, že čínské automobilky neprodávají svá vozidla v Evropě tak rychle, jak očekávaly, což značně přispívá k přeplnění přístavů. „Čínští výrobci elektromobilů proto využívají přístavy jako parkoviště,“ uvedl jeden z manažerů dodavatelského řetězce automobilů. 

 

Mnoho elektromobilů čínských značek přitom stojí v evropských přístavech již půldruhého roku. Některé přístavy proto začaly po dovozcích vyžadovat doklad o objednané následné přepravě. „Je to chaos,“ uvedl zdroj Financial Times. 

Přetížení přístavů je tak nejčerstvějším problémem celosvětového systému přepravy automobilů. Branže se již několik měsíců potýká s nedostatkem kapacit na lodích poté, co skokový nárůst vývozu vozidel z Číny nafoukl objem dopravy o 17 procent. Problémy se ještě prohloubily v důsledku teroristických útoků v Rudém moři, kvůli nimž firmy volí často znatelně delší trasy, aby se oblasti vyhnuly. 

Čínský chaos 

Cui Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů, uvedl, že „vnitrozemská přeprava na evropských trzích je pro čínské značky elektromobilů obtížná“. Zdůraznil, že značky musí zlepšit své služby navazující na samotný prodej: „Musíme změnit partyzánský způsob vývozu automobilů, jinak to na nás bude mít nepříznivý dopad.“ 

Společnost BLG Logistics, která provozuje terminál pro manipulaci s automobily v německém přístavu Bremerhaven, druhém nejvytíženějším evropském přístavu pro automobily, uvedla, že když německá vláda v prosinci loňského roku přestala dotovat nákup elektromobilů, rázem se v přístavu auta začala hromadit. 

K zahlcení automobilových terminálů dochází v době, kdy mnoho čínských výrobců automobilů, jako jsou BYD, Great Wall, Chery a SAIC, plánuje export do Evropy ještě posílit. Chtějí tak udržet své továrny v Číně v chodu a využít evropského zájmu o elektromobily. Ten sice začíná vykazovat známky poklesu, ale v roce 2023 byl čínský automobilový import meziročně pořád o 58 procent vyšší.  

Čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao na setkání s výrobci automobilů v Paříži uvedl, že „nařčení z nadměrné kapacity jsou neopodstatněná“. Nicméně mnoho čínských skupin buduje v Evropě týmy od nuly a potýká se s reálnými logistickými problémy, uvedli vedoucí pracovníci automobilek. Jako nováčci na trhu se potýkaly s problémy při hledání přepravních společností, které by jejich zakázky přijaly. 

„Nedostatek nákladních vozidel je velmi častým problémem,“ potvrdil jeden z lidí obeznámených se situací a dodal, že velké kapacity si rezervovala americká Tesla. S tímto problémem se bude potýkat každá nová značka, pokud nemá dostatečný objem a pravidelné dodávky. 

Vzniklá situace se podepsala i na lodích, které v přeplněných přístavech mají vykládat další a další automobily. Jeden z provozovatelů takových nákladních lodí, norská firma United European Car Carriers, uvedl, že pracovníci v docích zažili při vykládce „mnoho frustrace“. Lodě se kvůli přetížení terminálů zdržely například v italském přístavu Livorno a řeckém Pireu.