Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Český vozový park dál stárne. Po silnicích jezdí šestnáctiletí „stařečci“

Tuzemské silnice brázdí průměrně téměř nejstarší automobily v Evropě. Hůře jsou na tom jen v Estonsku a Řecku.

Český vozový park dál stárne. Po silnicích jezdí šestnáctiletí „stařečci“
ilustrační foto | Profimedia.cz

Automobilky se restartovaly po potížích s dodávkami komponent a s růstem výroby nových vozů zároveň rostou i jejich prodeje. Letos v březnu podle dat Svazu dovozců automobilů počet registrací nových automobilů dosáhl téměř 22,4 tisíce. Poprvé se tak podařilo v rámci jednoho měsíce překonat počet prodaných aut z dob před pandemií čínské chřipky.

Ani tyto solidní výsledky ale nestačí k obnovování a „mládnutí“ vozového parku v Česku. Naopak, průměrný věk osobních aut registrovaných v Česku se ve třetím měsíci roku zvýšil už na šestnáct let. Je tak třetí nejvyšší ze zemí Evropské unie.

Starší auta jezdí po silnicích už jen v Estonsku (16,8 roku) a Řecku (17 let). Evropský průměr je ale podstatně nižší, a sice dvanáct let. Vůbec nejmladší vozový park mají v Lucembursku (7,6 roku), Dánsku (8,5 roku) a Rakousku (8,7 roku). V lepším stavu je ale dokonce i na Slovensku, kde průměrné stáří aut jen mírně překračuje čtrnáct let.

Za poslední desetiletí český vozový park osobních aut zestárl zhruba o 2,2 roku, přičemž v posledních letech nabíralo stárnutí na rychlosti. Podle svazu je za tím hlavně dovoz čím dál starších ojetin ze zahraničí. Jen v loňském roce tvořily osobní automobily starší deseti let celkem více než 52 procent dovezených aut a vozy starší patnácti let se na dovozu podílely téměř 24 procenty.