Burzy věří starým pořádkům
redaktor
Život po pandemii už prý nikdy nebude stejný jako před ní. Čínská chřipka mění návyky lidí, práce i zábava se přesouvají domů, na hodnotě roste v podstatě jakýkoli byznys, který jde dělat na dálku. A částečně to tak už zůstane navždycky, tvrdí mnoho věrozvěstů nových popandemických pořádků.
Trochu jiný názor mají obchodníci na finančních trzích, soudě alespoň dle jejich reakcí na vývoj během pandemie. V posledních měsících byl mezi makléři největší zájem o akcie firem, které nabízely domácí zábavu, videokonference nebo zásilkový prodej. Konec pandemie v nedohlednu dával šanci na slušný výdělek.
Když ale minulý týden Pfizer oznámil, že jeho vakcína proti čínské chřipce má 90procentní úspěšnost, raketový růst akcií zaznamenala nejen tato farmaceutická společnost. Investoři zahlédli světlo na konci tunelu a vrhli své peníze do firem, které byly in naposledy před rokem. O desítky procent tak posílily třeba kanadské a americké aerolinky; zhruba 30 procent si připsal i výrobce letadel Boeing. Na dvouměsíční maximum vylétly ceny ropy. Na dračku šly ale také třeba akcie tradičních kamenných řetězců kin.
Opačným směrem se vydaly naopak společnosti jako Zoom Video Communications, Netflix nebo Peloton. Všechny nejvíc vzkvétají, když jsou lidé zavření doma.
Samozřejmě až příští měsíce ukážou, jak rychle vrátí vakcína proti covidu život do normálu a nakolik zakoření nové zvyky jako práce z domova nebo sledování filmů online. Finančníci věří, že touha lidí obnovit své tradiční zvyky, jako jsou společenské události, cestování, ale také osobní pracovní schůzky, převáží nad opatrností a strachem poměrně brzy.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot.