Dohoda Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU z roku 2022 stanovila, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat automobily se spalovacími motory

Dohoda Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU z roku 2022 stanovila, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat automobily se spalovacími motory

Foto: Shutterstock.com

Zelená politika

Zákaz spalováků od 2035 se bude přezkoumávat dřív. EK chystá revizi na konec roku

Evropská komise zvažuje úpravu zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Podle listu Handelsblatt naznačil eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas, že Brusel chce zohlednit technologický vývoj a možnou revizi může předložit až v příštím roce.

čtk

Evropská komise, Evropský parlament a Rada EU se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v Evropské unii prodávat automobily se spalovacími motory. Cílem kompromisu bylo snížit emise skleníkových plynů a podpořit boj proti klimatickým změnám. Součástí dohody byla i klauzule, že komise v roce 2026 přezkoumá, zda je cíl v dané podobě dosažitelný s ohledem na situaci na trhu, technologický vývoj a ekonomické dopady.

Komise nedávno oznámila, že tento přezkum přesune z roku 2026 už na konec letošního roku. O uspíšení revize žádala řada členských států včetně České republiky a Slovenska. Z rozhovoru eurokomisaře pro dopravu Apostolose Tzitzikostase pro list Handelsblatt však vyplývá, že komise může návrh předložit až v příštím roce. „Tvrdě pracujeme na tom, abychom byli připraveni do 10. prosince. Je tu ale možnost, že to bude trochu později,“ uvedl komisař.

Tzitzikostas zároveň uvedl, že Brusel chce při revizi pravidel zohlednit všechna nová technologická řešení, včetně bezemisních a nízkoemisních paliv či pokročilých biopaliv. Podle něj je to nutné pro hospodářsky udržitelný a sociálně spravedlivý přechod ke klimaticky neutrálním pohonům. Dva zdroje listu Handelsblatt z prostředí komise potvrdily, že by v nové úpravě mohly být připuštěny i vozy se spalovacími motory, pokud budou jezdit na biopaliva nebo syntetická paliva.

Německá vláda minulý týden oznámila, že bude u Evropské komise prosazovat zmírnění zákazu. Kancléř Friedrich Merz kvůli tomu zaslal předsedkyni EK Ursule von der Leyenové dopis, v němž žádá, aby bylo možné po roce 2035 prodávat vysoce efektivní spalovací motory či hybridní pohony. Podle Tzitzikostase byl dopis v Bruselu přijat pozitivně a komise je „otevřená všem technologiím“.

„Chceme se držet svých cílů, musíme přitom ale brát ohled na aktuální geopolitický vývoj. Musíme dbát na to, abychom neohrozili svou konkurenceschopnost a zároveň pomohli evropskému průmyslu udržet si technologický náskok,“ řekl komisař listu Handelsblatt.

Německo je největší ekonomikou v Evropě a klíčovým obchodním partnerem České republiky. Řada českých firem je na výkonu německého hospodářství přímo závislá. Mnoho českých podniků působí jako subdodavatelé německých automobilek, které nyní čelí silné konkurenci z Číny i obtížím spojeným s přechodem na elektromobilitu.