Tyhle technologie jsou sice cool i v téhle době, ale na moderní letiště už nepatří (ilustrační obrázek)

Tyhle technologie jsou sice cool i v 21. století, ale na moderní letiště už nepatří (ilustrační obrázek)

koláž Hrot24 / Shutterstock.com

Nebezpečí v oblacích

Američané čelí neviditelnému nepříteli. Stárnoucí letecká infrastruktura přináší poruchy a nehody

Systém letecké dopravy začíná ve Spojených státech kolabovat. Množí se počet nebezpečných incidentů.

František Novák

Největší ekonomika světa, Spojené státy, potřebuje urgentně modernizovat a investovat značné prostředky do své letecké infrastruktury. Systém vzdušné dopravy totiž v posledních měsících hlásí rostoucí počet nebezpečných poruch.

„Nedostatek investic by mohl vést k ničivým a dlouhodobým výpadkům v kritických systémech,“ varoval portál Oilprice.com.

Hrozí také častější výpadky elektrické sítě během léta, což souvisí s tím, že se poptávka po elektřině stále navyšuje kvůli přibývajícímu počtu elektroaut a růstu energetických nároků na provoz datových center.

Křehkost leteckého systému ve Spojených státech dokládá řada nebezpečných incidentů posledních měsíců a týdnů. Nejvážnější havárií byla srážka armádního vrtulníku s dopravním letadlem na letišti Ronalda Reagana ve Washingtonu, D.C. na konci ledna.

Na aerodromu v Denveru se zase letadlu na ranveji vzňal motor a všichni cestující museli být evakuováni. V únoru došlo téměř ke srážce linkového letadla se soukromým tryskáčem na letišti v Chicagu.

Na mezinárodním letišti Newark Liberty v New Jersey pro změnu na konci dubna více než 60 vteřin nefungovaly obrazovky řízení letového provozu. Důležitý dopravní uzel navíc dlouhodobě hlásí nedostatek leteckých dispečerů. V celých Spojených státech jich chybí dokonce na tři tisíce.

Letecká infrastruktura je v USA dlouhodobě zanedbaná a podfinancovaná. Od Americké společnosti stavebních inženýrů (ASCE) získala ve Zprávě o americké infrastruktuře za rok 2025 známku D+.

Letiště ve Spojených státech jsou často přetížená a odbavují řádově více letů, než kolik mají podle původně naplánované kapacity. To v Newarku odbaví ročně 400 tisíc letů, což je pouze o 11 procent méně než letiště JFK v New Yorku, které je dvakrát větší.

Nedaří se ani získat nové pracovníky pro letový provoz, protože jsou velmi přetížení a práce je vysoce stresující. Navíc některé systémy na letištích jsou zastaralé a používají ještě Windows 95 a diskety.

Americké ministerstvo dopravy čelí opozici Kongresu, který nechce schválit navyšování finančních prostředků pro tento resort, naopak žádá úspory.