Foto: Wolt
Advertorial
Algoritmy pod lupou: Kurýrní služba se hrdě hlásí k otevřenosti
Technologická a kurýrní společnost Wolt už počtvrté zveřejnila Zprávu o transparentnosti algoritmů. I letos tak navazuje na svůj dlouhodobý závazek mluvit otevřeně o tom, jak fungují klíčové technologie, které ovlivňují každodenní zkušenosti zákazníků, kurýrních partnerů i obchodníků. Zpráva přehledně vysvětluje, jak algoritmy rozhodují například o pořadí nabídek v aplikaci, jak rozumně navrhnou doručovací trasy nebo o férovém přidělování objednávek či o personalizované nabídce pro zákazníky.
Cílem je posílit důvěru uživatelů a ukázat, že systém je nastavený tak, aby byl spravedlivý a efektivní pro zákazníky, partnerské kurýry i obchodníky.
Zpráva poskytuje nejnovější a detailní informace o algoritmech, které Wolt používá. Součástí dokumentu je i vysvětlení, proč se algoritmy využívají, jak fungují nebo které typy dat zpracovávají. Část je pak věnovaná i samotné bezpečnosti dat.
Double order jako příklad dobře nastaveného algoritmu
Zpráva je rozdělená do sekcí podle cílových skupin – pro spotřebitele, obchodníky, kurýrní partnery a podporu. Díky tomu je jednodušší pochopit, jak algoritmy ovlivňují jejich interakci s platformou a zlepšují jejich celkovou zkušenost.
Foto: Wolt
Díky dobře nastavenému algoritmu lze také například vylepšovat služby pro zákazníky. A neviditelné technologie skutečně přináší viditelný rozdíl, algoritmy posilují nejen pohodlí zákazníků, partnerů i kurýrních partnerů:
Pro zákazníky algoritmy Woltu zajišťují personalizované prostředí – doporučují oblíbená jídla, obchody i reklamy na základě předchozích objednávek a chování podobných uživatelů. Příkladem je například také takzvaný „double order“, díky kterému nemusí klienti nakupovat u různých obchodníků na vícekrát, ale v rámci jednoho nákupu.
Obchodníkům pomáhají oslovit nové zákazníky a zvýšit prodeje díky chytrému cílení, vizualizacím produktů pomocí AI nebo samostatnému nastavování reklam.
Kurýrní partneři těží z funkčních nástrojů jako jsou heat mapy (mapy aktuální poptávky, které zobrazují, ve kterých částech města si zákazníci nejvíce objednávají), odměny za čekání u provozoven nebo možnost okamžitých výplat (kurýři si mohou nechat vyplatit svůj výdělek kdykoli po dokončení rozvozu, bez čekání na týdenní výplatní cyklus), které zvyšují jejich flexibilitu a motivaci. Novinkou je i systém doporučování více zakázek najednou (tzv. task packages), díky čemuž si kurýři vydělají více při stejné námaze.
Foto: Wolt
V dnešní době, kdy se umělá inteligence rychle vyvíjí, ukazuje zpráva cíl Woltu učinit z otevřenosti pravidelnou praxi, nikoli jednorázovou iniciativu.
„Chceme ukázat, že otevřenost pro nás není jen slovo do prezentace, ale skutečný závazek, který naplňujeme každý den. Technologie dnes rozhodují o celé řadě věcí – od toho, jak rychle dorazí objednávka, až po to, komu bude přidělena. Právě proto si myslíme, že je fér a důležité, aby jim zákazníci, kurýři i obchodníci mohli rozumět. Sdílením našich principů a postupů chceme přispět k tomu, aby byla naše platforma důvěryhodná a spravedlivá pro všechny,“ říká Tomáš Kubík, tiskový mluvčí společnosti Wolt.
Transparentnost a odpovědnost
Závazek platformy zveřejňovat tyto informace se odráží i v přístupu k legislativním požadavkům. Společnost se snaží o sjednocení standardů transparentnosti, aby zajistila konzistentnost a efektivitu, a to zejména v souvislosti s Nařízením o digitálních službách (DSA) nebo s Aktem o umělé inteligenci.
Je také cenným příspěvkem do diskuse o implementaci Směrnice o práci na platformách, jejímž cílem je zlepšit práva pracovníků pracujících v tomto odvětví.
Ocenění mezinárodní organizací WageIndicator
Wolt svou první zprávu o transparentnosti algoritmů zveřejnil v roce 2022, čímž se stal první firmou v tomto odvětví, která se k takovému kroku odhodlala.
Tento přístup ocenila i mezinárodní organizace WageIndicator, která se zabývá sběrem a analýzou dat o mzdách, pracovních podmínkách a právech zaměstnanců. Organizace zprávu Woltu ocenila jako jednu z nejlepších praxí ve svém oboru.