Komentář: Na státních platech jsme šetřili půl roku a zase nebudeme

Hesla o malém a efektivním státu je třeba začít naplňovat alespoň symbolicky. Tím, že nárůst počtu lidí a objemu peněz se zastaví.

Hesla o malém a efektivním státu je třeba začít naplňovat alespoň symbolicky. Tím, že nárůst počtu lidí a objemu peněz se zastaví.

Celý článek
0

Kolik stojí elektřina v Německu? Poplatky za správu sítí jsou kvůli zeleným zdrojům stále vyšší

Němečtí zákazníci platí stále větší podíl ze svých účtů za elektřinu za poplatky na správu a rozšiřování elektrizační soustavy kvůli milionům fotovoltaických systémů a růstu počtu větrných turbín.

Němečtí zákazníci platí stále větší podíl ze svých účtů za elektřinu za poplatky na správu a rozšiřování elektrizační soustavy kvůli milionům fotovoltaických systémů a růstu počtu větrných turbín.

Celý článek
0

TikTok v krizi. Přichází o inzerenty, v sázce jsou miliardy dolarů

Toxické prostředí a rizikové nakládání s osobními daty žene TikTok, nejoblíbenější sociální síť u mladých, do velkých problémů. Kvůli hrozícímu zákazu v USA na čínskou platformu už zanevřeli první inzerenti, utrácet na síti ohrožující vývoj dětí prý berou jako reputační riziko.

Toxické prostředí a rizikové nakládání s osobními daty žene TikTok, nejoblíbenější sociální síť u mladých, do velkých problémů. Kvůli hrozícímu zákazu v USA na čínskou platformu už zanevřeli první inzerenti, utrácet na síti ohrožující vývoj dětí prý berou jako reputační riziko.

Celý článek
0

Výzvy pro odborné vzdělávání

Pokud jde o počet žáků v odborném vzdělávání, patří Česká republika k evropským premiantům

Obory odborného vzdělávání u nás na středních školách studuje přes sedmdesát procent všech žáků, což je druhý nejvyšší podíl v zemích Evropské unie hned po Slovinsku. Průměr EU je výrazně nižší, zhruba 49 procent. Značí to, že odborné školy u nás mají silnou tradici a dlouhodobě zůstávají populární u rodičů i dětí. Je to v protikladu s doporučeními některých expertů, kteří preferují vzdělávání všeobecné.

Z analýzy Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání vyplývá, že tuzemský systém odborného vzdělávání je robustní. Střední školy spolupracují se zaměstnavateli, studijní a učební obory průběžně inovují a jejich absolventi už v poměrně nízkém věku sedmnácti až devatenácti let získají odbornou kvalifikaci uznávanou na trhu práce. Těšit nás může i poměrně nízký počet osob (6,4 procenta), které vzdělávání ukončí předčasně. „Je to částečně v důsledku široké nabídky vzdělávacích cest a dobré horizontální prostupnosti studia,“ oceňují analytici.

Zapadnout by však neměly výzvy, kterým aktuálně čelíme a jejichž význam bude v následujících letech narůstat. Experti upozorňují zejména na stárnutí učitelů. Průměrný věk pedagogů na středních školách je 49,4 roku. Česko má proto posilovat atraktivitu učitelského povolání pro mladé, a to nikoli pouze finančně. Dalším doporučením je více podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli. Zejména by mělo dojít ke zvýšení podílu praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů. Neposlední výzvou je skutečnost, že poměrně málo absolventů se věnuje dalšímu vzdělávání i po absolvování studijního oboru. V tom se nacházíme v evropském podprůměru. Pokud chceme zůstat konkurenceschopní na trhu práce u nás i v zahraničí, s vědomostmi a dovednostmi nabytými jen ve škole si zcela jistě nevystačíme. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit