Jak si umělá inteligence brousí zuby na vaše data

Skeptický průvodce AI nástroji od Applu, Microsoftu a Googlu. Všechny potřebují přístup k větší porci našich dat. Lze jim věřit?  

Skeptický průvodce AI nástroji od Applu, Microsoftu a Googlu. Všechny potřebují přístup k větší porci našich dat. Lze jim věřit?  

Celý článek
0

Raketa za biliony. Pentagon překročil rozpočet na výrobu nové jaderné zbraně o 80 procent

Náklady na vývoj nové jaderné mezikontinentální střely Sentinel už překročily v přepočtu tři biliony korun. Vývoj je pro obranu USA nezbytný, staré rakety se blíží konci své životnosti.

Náklady na vývoj nové jaderné mezikontinentální střely Sentinel už překročily v přepočtu tři biliony korun. Vývoj je pro obranu USA nezbytný, staré rakety se blíží konci své životnosti.

Celý článek
0

Američané tvrdě šetří, pro 80 procent z nich je luxus už i jídlo z fast foodu

Zvýšení nezaměstnanosti ve Spojených státech amerických se propisuje do obav tamních občanů o práci. Mnozí lidé dokonce šetří na tom, co je pro USA typické: konzumaci ne úplně zdravých jídel v řetězcích rychlého občerstvení.

Zvýšení nezaměstnanosti ve Spojených státech amerických se propisuje do obav tamních občanů o práci. Mnozí lidé dokonce šetří na tom, co je pro USA typické: konzumaci ne úplně zdravých jídel v řetězcích rychlého občerstvení.

Celý článek
0

Výzvy pro odborné vzdělávání

Pokud jde o počet žáků v odborném vzdělávání, patří Česká republika k evropským premiantům

Obory odborného vzdělávání u nás na středních školách studuje přes sedmdesát procent všech žáků, což je druhý nejvyšší podíl v zemích Evropské unie hned po Slovinsku. Průměr EU je výrazně nižší, zhruba 49 procent. Značí to, že odborné školy u nás mají silnou tradici a dlouhodobě zůstávají populární u rodičů i dětí. Je to v protikladu s doporučeními některých expertů, kteří preferují vzdělávání všeobecné.

Z analýzy Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání vyplývá, že tuzemský systém odborného vzdělávání je robustní. Střední školy spolupracují se zaměstnavateli, studijní a učební obory průběžně inovují a jejich absolventi už v poměrně nízkém věku sedmnácti až devatenácti let získají odbornou kvalifikaci uznávanou na trhu práce. Těšit nás může i poměrně nízký počet osob (6,4 procenta), které vzdělávání ukončí předčasně. „Je to částečně v důsledku široké nabídky vzdělávacích cest a dobré horizontální prostupnosti studia,“ oceňují analytici.

Zapadnout by však neměly výzvy, kterým aktuálně čelíme a jejichž význam bude v následujících letech narůstat. Experti upozorňují zejména na stárnutí učitelů. Průměrný věk pedagogů na středních školách je 49,4 roku. Česko má proto posilovat atraktivitu učitelského povolání pro mladé, a to nikoli pouze finančně. Dalším doporučením je více podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli. Zejména by mělo dojít ke zvýšení podílu praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů. Neposlední výzvou je skutečnost, že poměrně málo absolventů se věnuje dalšímu vzdělávání i po absolvování studijního oboru. V tom se nacházíme v evropském podprůměru. Pokud chceme zůstat konkurenceschopní na trhu práce u nás i v zahraničí, s vědomostmi a dovednostmi nabytými jen ve škole si zcela jistě nevystačíme. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit