Komentář: Schodek rozpočtu předčil i covidové roky. Vláda si ho opticky snížila, Eurostat jí na to přišel

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Schodek ústředních vládních institucí činil po úpravách loni 346,9 miliardy korun. To je druhý nejvyšší nominální schodek v historii České republiky, píše v komentáři Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Celý článek
0

Jak v technologiích dohnat USA a Čínu? EU chce pěstovat jednorožce

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Evropská unie oznámila, že spojila své síly s firmami rizikového kapitálu, aby podpořila investice do technologických inovací. V hlavní roli jsou obavy, že evropský technologický sektor zaostává za USA i Čínou. 

Celý článek
0

Komentář: Ztrátu ČNB zaplatíme my všichni, radujme se

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Je to paradox, ale je to tak: čím lépe v Česku bude a čím pevnější bude koruna, tím větší ztrátu bude hora devizových rezerv ČNB působit. Pokud se něco nezmění, píše analytik Miroslav Zámečník.

Celý článek
0

Výzvy pro odborné vzdělávání

Pokud jde o počet žáků v odborném vzdělávání, patří Česká republika k evropským premiantům

Obory odborného vzdělávání u nás na středních školách studuje přes sedmdesát procent všech žáků, což je druhý nejvyšší podíl v zemích Evropské unie hned po Slovinsku. Průměr EU je výrazně nižší, zhruba 49 procent. Značí to, že odborné školy u nás mají silnou tradici a dlouhodobě zůstávají populární u rodičů i dětí. Je to v protikladu s doporučeními některých expertů, kteří preferují vzdělávání všeobecné.

Z analýzy Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání vyplývá, že tuzemský systém odborného vzdělávání je robustní. Střední školy spolupracují se zaměstnavateli, studijní a učební obory průběžně inovují a jejich absolventi už v poměrně nízkém věku sedmnácti až devatenácti let získají odbornou kvalifikaci uznávanou na trhu práce. Těšit nás může i poměrně nízký počet osob (6,4 procenta), které vzdělávání ukončí předčasně. „Je to částečně v důsledku široké nabídky vzdělávacích cest a dobré horizontální prostupnosti studia,“ oceňují analytici.

Zapadnout by však neměly výzvy, kterým aktuálně čelíme a jejichž význam bude v následujících letech narůstat. Experti upozorňují zejména na stárnutí učitelů. Průměrný věk pedagogů na středních školách je 49,4 roku. Česko má proto posilovat atraktivitu učitelského povolání pro mladé, a to nikoli pouze finančně. Dalším doporučením je více podporovat spolupráci škol se zaměstnavateli. Zejména by mělo dojít ke zvýšení podílu praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů. Neposlední výzvou je skutečnost, že poměrně málo absolventů se věnuje dalšímu vzdělávání i po absolvování studijního oboru. V tom se nacházíme v evropském podprůměru. Pokud chceme zůstat konkurenceschopní na trhu práce u nás i v zahraničí, s vědomostmi a dovednostmi nabytými jen ve škole si zcela jistě nevystačíme. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit